Joensuun
kirjallisuustapahtuma järjestettiin 16.–18.9.2016 teemalla Rikos
kirjallisuudessa ja muussa taiteessa, eikä tämä teema jättänyt
puhujia tai yleisöä kylmäksi.
Joensuun kirjallisuustapahtuma sai tunnustuksen Suomen kirjailijaliitolta. |
Joensuun kolmipäiväinen
kirjallisuustapahtuma on järjestetty 17 kertaa, ja tänä vuonna se
sai tunnustusta Suomen kirjailijaliitolta merkittävänä
kulttuurisena tapahtumana. Yleisöä tuli paikalle kuuntelemaan
puhujia sankoin joukoin, mutta myös yleisön huomion kiinnitti
opiskelijoiden ja nuorten säälittävän pienilukuinen
osallistuminen. Rikos teemana, kuten tapahtuman aloituspuheenvuoron
pitänyt professori Risto Turunen totesi, on sellainen, joka herättää
ihmisissä joko vastenmielisyyttä tai kiinnostusta, ja tapahtuman
puheenvuorot nostivat esille jännityskirjallisuuden lisäksi myös
ajankohtaisesti yhteiskunnallisia epäkohtia kuten rasismin ja
perheväkivallan.
Rikoskirjallisuuden
nykypäivän suosio luo sille tarvetta kaunokirjallisuuden tavoin
koko aika uudistaa itseään lajina. Filosofian tohtori ja
ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm avasi perjantain ensimmäisessä
puheenvuorossa rikoskirjallisuuden historiaa ja puhui sen
kehityssuunnasta. Ekholm nosti esille sen, miten nykypäivänä
jokaisesta dekkarista odotetaan edellistä parempaa ja miten media erityisesti vaikuttaa tähän odotukseen
superlatiivisella mainonnallaan. Dekkarikirjailijoiden ei vain ja
ainoastaan tarvitse voittaa toisia kirjailijoita, vaan heidän
tarvitsee voittaa myös edelliset omat teoksensa. Kirjailijat ovat
tämän takia alkaneet kirjoittaa toistaan raaempia teoksia, ja tätä
Ekholm pitää hyvin valitettavana suuntana.
Väkivalta
nousi Ekholmin esityksen kohdalla suureen rooliin hänen puhuessaan
siitä, miten aikanaan teokset kuten Kellopeli appelsiini saivat
ihmiset pohtimaan väkivallan esittämisen vaikutusta ihmisiin.
Väkivallan teemaa jatkoivat myös seuraavien puheenvuorojen pitäjät,
joista dosentti ja filosofian tohtori Satu Lidman puhui
perheväkivallan historiasta ja sen esiintymisestä
nyky-yhteiskunnissa ja filosofian tohtori sekä tutkija Ville
Kivimäki puolestaan sodasta ja sotakirjallisuudesta. Satu Lidman
nosti esille historian vaikutuksen nykypäivän kulttuurissa
esiintyvään väkivaltaan. Hänen puheenvuoronsa ei käsitellyt
kirjallisuutta, mikä on osoitus siitä, että vaikka tapahtuman nimi
onkin Joensuun kirjallisuustapahtuma, se menee teemassaan paljon
kirjallista tasoa syvemmälle.
Filosofian
tohtori ja yhteiskuntatieteiden maisteri Voitto Ruohonen pääsi
heidän jälkeensä puhumaan yhteiskunnallisten säröjen sekä
halkeamien vaikutuksesta taiteeseen sekä näiden halkeamien ja
säröjen heijastumisesta yhteiskuntien toimintaan. Hän puhui
moraalista ja siitä, miten historiasta löytyy useita suurempia
tapahtumia, kuten atomipommien laukaiseminen, joiden moraalisuutta pohditaan paljon yhä nykypäivänä.
Perjantain
viimeisen puheenvuoron esitti dosentti ja filosofian tohtori Antu
Sorainen. Se ei käsitellyt kirjallisuutta tai väkivaltaa ja
moraalia vaan naisten keskinäisiä haureusrikoksia. Haureus
tarkoittaa luvatonta tai epänormaalia seksuaalisen himon
tyydyttämistä ja sukupuolisen säädyllisyyden loukkaamista.
Sorainen kertoi kahdesta 1950-luvulla Itä-Suomessa tapahtuneesta
oikeusjutusta, jotka käsittelivät naisten välistä epäsoveliasta
ja tuomittavaa seksuaalista kanssakäymistä.
Perjantain
puheenaiheet saivat aikaan runsaasti kommentteja ja mielipiteitä
yleisöltä. Tähän oli varattu hyvin aikaa ja puhujat osasivat
antaa vakuuttavia vastauksia. Päätöspuheenvuorossaan dosentti
Taina Kinnunen nosti myös esille päivän teemojen raskauden.
Lauantai oli
pääsääntöisesti omistettu kirjailijoille. Marja-Leena Mikkola
puhui omasta tuotannostaan ja painotti erityisesti teostaan Menetetty
lapsuus, joka perustuu hänen Venäjällä keräämiinsä tietoihin
suomalaissotilaiden käyttäytymisestä evakuoimattomia venäläisiä
siviilejä kohtaan toisen maailmansodan aikana, mikä ei suinkaan
ollut niin esimerkillistä ja hyväksyttävää, kuin mitä annetaan
ymmärtää. Mikkola lausui paljon mielipiteitään sodasta ja eri
aikoina vallinneista ilmapiireistä.
Kirja
Kun aika loppuu oli puolestaan pohjana Elina Hirvosen esitelmässä.
Hirvonen kertoi, ettei hänen ollut tarkoitus kirjoittaa niin synkkiä
teoksia, mutta kirjoittaessaan hän huomasi, että sellaiseksi hänen
teoksensa syntyivät. Hirvonen ei pelkästään kertonut tämän
teoksen sisällöstä ja siitä, miten hän oli siinä käsitellyt
rikoksentekijän läheisen näkökulmaa, vaan hän myös kertoi
hieman sen hetkisestä projektistaan, dokumenttielokuvasta.
Hirvonen kertoi liikuttuneena paljon ajatuksiaan nyky-yhteiskunnasta
ja pohdiskeli, millainen kehityssuunta sillä tulee olemaan. Hän
sanoi, että vaikka tänä päivänä ihmiset todistavat monia
surullisia asioita ja häntä pelottaa se, miten paljon
empatiattomuutta nykypäivän Suomessa esiintyy, toivoa ei kannata
hylätä.
Kirjailija
ja kääntäjä Jukka Kemppinen puhui todellisten rikosten suhteesta
rikoskirjallisuuteen sekä pohdiskeli, minkä takia suomalaiset
lukevat enemmän ulkomaista rikoskirjallisuutta kuin tuottavat omaa.
Hän nosti esille, miten rikoskirjallisuus tukee ihmisten
mustavalkoisen maailmankuvan rakentumista ja miten rikoskirjallisuus
aikanaan saadessaan menestystä ja vedotessaan yleisöön hiljalleen
muuttui kansanomaiseksi ja vakiintui osaksi populaarikulttuuria.
Kirjailija
Harri Nykänen puolestaan otti esiin oman tuotantonsa ja kertoi,
miten se itse asiassa perustuu aitoihin rikoksiin ja tapahtumiin,
joihin hän muun muassa työurallaan rikostoimittajana on törmännyt.
Hän mainitsi useita esimerkkejä hyvin erilaisista kirjoistaan ja
kertoi, miten paljon hänen oli täytynyt väritellä tapahtumia ja
henkilöitä tai oliko hän saanut jostain tapauksesta tarinan lähes
täysin sellaisenaan. Hänen puheenvuoronsa herätti hyvin yleisön
kyselemään.
Lauantain
viimeinen puheenvuoro, jonka piti kirjailija Hannu Vuorio, oli hieman
erilaisempi. Hän puhui siitä, pystyisikö dekkareilla muuttamaan
maailmaa. Hän nosti esille omaa suhdettaan rikoskirjallisuuteen ja
kertoi, että kirjailijan urallansa hän ei valinnut asiaa vaan asia
valitsi hänet, ja tähän perustui hänen tuotantonsa teemat. Hän
nosti esille, minkälaisia teemoja nykypäivän kirjallisuudessa
käsitellään, ja Ekholmin tavoin hän piti rikoskirjallisuuden
kehityssuuntaa ikävänä. Puheenvuoronsa lopuksi Vuorio vastasi
puheenvuoronsa otsikkoon vetoavalla lauseella: dekkareilla voidaan
parantaa maailmaa, mutta muutos on tehtävä joukolla.
Sunnuntaina
ensimmäisenä esiintyi näyttelijä Taisto Reimaluoto, joka lausui
ja lauloi Pentti Saaritsan runoja. Hänen esityksensä upposi
yleisöön, sillä se päättyi erittäin raikuviin aplodeihin. Runoesityksen jälkeen päästettiin aiemmista
esiintyjistä kootut panelistit vauhtiin. Heidän keskustelunsa oli
pitkä, mutta he puhuivat tärkeistä aiheista, kuten rasismista,
rauhantyöstä, kirjallisuuden tehtävästä sekä siitä, millaisia
teemoja he kirjallisuudelta toivoisivat. Paneelikeskustelussa yleisö
oli kiitettävän aktiivisesti mukana esittäen kommentteja.
Teksti ja kuvat: Siiri Rantanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti