Onni suosi tällä kertaa tätä kirjoittajaa, sillä voitin eräästä arvonnasta kaksi elokuvalippua
Joensuussa marraskuussa järjestettävään musiikkielokuvafestivaali Rokumenttiin.
Tapahtuman järjestää vuosittain Joensuu Popmuusikot ry elokuvateatterikeskus Tapiossa, ja
festivaalilla näytetään musiikkielokuvia, populaarikulttuuria ja yhteiskuntaa käsitteleviä
dokumentteja sekä fiktiivisiä elokuvia. Kyseessä on myös Suomen suurin
musiikkielokuvafestivaali, joka vietti tänä vuonna 20-vuotisjuhlaansa. Lyhyesti siis Tapion
elokuvateatteri näyttää viitenä päivänä putkeen elokuvia laidasta laitaan, ja niistä saa jäädä
halutessaan keskustelemaan teatterin aulaan muiden ihmisten kanssa.
Tämän vuoden Rokumentin esitykset koostuivat melko paljolti erilaisista henkilö- ja musiikkidokumenteista. Henkilökohtaisesti itseäni eivät ihan kaikki henkilökuvaukset sen
suuremmin kiinnostaneet, vaikkakin myönnän, että esimerkiksi dokumentit Paul Simonista ja
Blur-yhtyeestä olisivat varmasti hyvää katsottavaa. Lippuja minulla oli kuitenkin vain kaksi,
joten valintoja oli tehtävä. Yritin löytää aikatauluihini sopivat elokuvat, jotka olisivat myös
jollakin tavalla “oikeita” elokuvia juonikuvioineen päivineen. Varsinkin kun päädyn näitä
suurena kriitikkona enemmän tai vähemmän arvostelemaan, niin perinteisimmistä elokuvista
on hieman helpompi sanoa jotain ilman sen kummempia taustatietoja.
Elokuvat, joita päädyin lopulta katsomaan, olivat Civil War ja Once Within a Time.
Ensimmäisenä olin katsomassa Civil Waria loppuunmyydyssä salissa. Taustatietona on
kerrottava, että en ole tottunut siihen, että elokuvanäytökset myydään loppuun, joten tapojeni
orjana jätin lipun ostamisen aivan viime tinkaan. Niinkin viime tinkaan, että kaikki liput
olivat jo menneet. Koska olin jo lupautunut runoilemaan Itäkynään kyseisestä elokuvasta,
niin näytökseen oli jotenkin päästävä ja koska elokuva oli loppuunmyyty, oli minulla siis
lievä dilemma käsissäni. Olin henkisesti täysin varautunut siihen, että menen teatterin tiskille
itkemään, että elokuvaan olisi kiva päästä ja istun vaikka lattialla, jos tarvitsee. En tiedä, mikä
ylempi voima otti tilanteen haltuunsa, sillä kun menin tiskille kyselemään mahdollisia tai
mahdottomia jämälippuja, niin ilmeisesti aivan minuutti sitten oli joku perunut tulonsa ja näin
ollen yksi paikka oli siis vapaana. Hyvä, etten alkanut itkemään. Jos paikkansa perunut
henkilö lukee tätä, niin tiedoksi vaan, että olen sinulle kunniani velkaa. Paljoa se ei ole, mutta
muuta ei ole nyt antaa.
Civil War -elokuvaa edelsi joensuulaisen tietokirjailija Janne “Rysky” Riiheläisen noin puoli
tuntia kestävä puheenvuoro, jossa hän kertoi ajatuksiaan Yhdysvaltojen nykyisestä
sisäpolitiikasta ja kertasi kyseisen valtion historiaa aina nykyhetkeen saakka. Puheenvuoro oli
ihan miellyttävä alustus itse elokuvalle, vaikkakin en sitä itse mitenkään äärimmäisen
mieleenpainuvana pitänytkään. Olin yhä myös hieman epätodellisissa oloissa siitä, että pääsin
edes koko näytökseen, joten keskittymiskykyni ei välttämättä ollut ihan priimakunnossa.
Sitten niihin elokuviin. Alex Garlandin kirjoittama ja mainion A24-studion tuottama Civil
War (2024) on dystooppinen kuvaus sisällissotaan päätyneestä Yhdysvalloista. Jotkut
tunnistavat Garlandin ehkä Ex Machinan tai Annihilationin ohjaajana, mutta kauhupäät
tietävät herran ehkä paremmin 28 päivää myöhemmin -elokuvan käsikirjoittajana. Civil War
on kuitenkin lajityypiltään näistä hieman poikkeava. Elokuvan genreksi oli merkitty muun
muassa satiiri, vaikka itse en siitä ainakaan satiirin humoristisia puolia suuremmin löytänyt.
Elokuva on nimittäin vähintäänkin synkkä ja jotkut kohtaukset ovat jopa piinaavaa
katsottavaa, kun katsojaa kuljetetaan sisällissodan repimän maan halki. Ivaan pohjautuvaa
satiirista tulokulmaa nyky-yhteiskunnasta voi ehkä löytää tiettyjen hahmojen asenteista sekä
käytöksestä, mutta muuten meno on aika painostavaa.
Civil Warin pääosassa on sodan kyynistämä kuvajournalisti Lee Smith (Kirsten Dunst), joka
päättää lähteä sodan meiningeistä kiksejä saavan kollegansa Joelin (Narcosista tuttu Wagner
Mouran) kanssa Washingtoniin saamaan haastattelua Nick Offermanin esittämältä
presidentiltä, joka vielä roikkuu epätoivoisesti vallankahvassa kiinni. Samaan kyytiin
lyöttäytyy mukaan myös heikkokuntoinen journalistikonkari Sammy (Stephen McKinley
Henderson) ja sotakuvaajaksi haluava nuori nainen Jessie (Cailee Spaney), joka
todennäköisesti toivoo reissun lopuksi, että olisi valinnut jonkin vaihtoehtoisen urapolun.
Kirsten Dunst ja Wagner Moran toimittavat minusta roolinsa hyvin. Dunstin tehtäväksi
kuitenkin lopulta jää ainoastaan näytellä, miten hyvin häneltä onnistuu tyhjyyteen
tuijottaminen ja murjottaminen, vaikkakin hän saa näistäkin tunteista hienoja vivahteita irti
varsinkin elokuvan loppupuolella, kun henkilökohtaiset motiivit ja samalla kyynisyys alkavat
viimein lahota. Spaneyn esittämä Jessie tuntui taas enemmän pelkältä riippakiveltä, jonka
mukaan ottaminen matkalle oli muutenkin pääosakaksikolta hyvin epälooginen ratkaisu. Tätä
ratkaisua ehkä hieman häilyvästi perusteltiin Joelin mahdollisella kiinnostuksella tyttöön
ilman, että elokuva olisi tätä asetelmaa käyttänyt tai millään tapaa huomioinut enää alun jälkeen. Toisaalta on mahdollista, että tämä on vain omaa tulkintaani ja oikeasti kyseiselle
ratkaisulle ei ollut mitään järkeviä perusteita, mikä olisi vielä älyttömämpää. Henkilöhahmot
jäävät lopulta kuitenkin hieman etäisiksi ja ohuiksi eikä heistä kerrota paljoakaan. Sekin
vähä, mitä kerrotaan, ei välttämättä ole koko totuus. Henkilöhahmojen onttous ei itseäni
suuremmin haitannut, sillä koin heidän olevan enemmän vain keino kuljettaa itse tarinaa
eteenpäin ja syvemmälle sisällissodan myllerryksiin, joka onkin elokuvan pääasiallinen
pointti.
Automatkan myötä elokuvasta muodostuukin lopulta eräänlainen road trip -elokuva tai
suomalaisittain tie-elokuva. Lajityypille tyypillisesti matkalla tulee vastaan eri ongelmia,
ihmisiä ja tilanteita ennen kuin maaliin asti päästään. Eri kohtia en tohdi tarkemmin avata
juonipaljastusten vuoksi, mutta mainitsen, että varsinkin Jesse Plemonsin näyttelemän
sotilaan ja toimittajajoukon kohtaaminen saa katsojan varmasti naputtelemaan reittään lyöden
samalla elokuvalle hieman eri vaihteen silmään. Erilaisia yhteentörmäyksiä eri yhteisöihin ja
ihmisiin olisin itse ehkä toivonut lisääkin tai niihin olisi voinut syventyä tiukemmin. Nyt osa
niistä jäi minusta hieman pintapuolisiksi.
Tätä ratkaisua ehkä selittää tekijöiden halu pitää sisällissodan taustat ja sen eri puolet
mahdollisimman pimennossa. Ilmeisesti pientä kritiikkiä on aiheuttanut se, että ohjaaja
Garland ei muun muassa selitä elokuvan sisällissodan alkua tai sen syitä lähestulkoon
ollenkaan. Tiedetään vain, että presidentti ei ehkä ole pelannut täysin reilusti ollessaan virassa
kolmatta kautta samalla lakkauttaen muun muassa FBI:n. Toisaalta niin sanotusta
kapinallispuolesta tai “Läntisistä voimista” kerrotaan vielä vähemmän. Kuten elokuvassakin
mainitaan, on ihmisiä, jotka ampuvat ja on ihmisiä, jotka ampuvat takaisin. Jotkut eivät edes
tiedä tai kieltävät tietävänsä eri puolien olemassaolosta. Jokainen on kuitenkin mukana tai
vähintään sivullisena omalla tavallaan.
Itse pidin edellä mainittua lähestymistapaa juuri oikeana, koska elokuvan pointtina ei ole
sodan tausta tai sen osapuolet, vaan sen lopputulos eli väkivaltaan asti venynyt
yhteiskunnallinen kahtiajako pahimmillaan. Samaa puolueettomuutta alleviivaa se, että
päähenkilöt koostuvat tapahtumia kuvaavista journalisteista, jotka pyrkivät vain tallentamaan
hetkiä eikä vaikuttamaan niihin. Elokuva on myös julkaistu huhtikuussa vuonna 2024, jolloin
eri tahot olisivat vaikka väkisin saattaneet vetää yhtäläisyyksiä Yhdysvaltojen
nykypolitiikkaan. Tietenkin tätä voi (ja ehkä pitääkin) tehdä nytkin, mutta hatarimmin
perustein. Elokuva on loppujen lopuksi varoitus mahdollisesta tulevaisuuden näkymästä.
Civil War on kuvauksellisesti ja tyylillisesti todella hieno elokuva. Itse eräänlaisena
äärikontrastien rakastajana nautin eri ääripäiden tunnelmien ja kuvien sekoittamisesta
häiritseväksi kokonaisuudeksi, jossa ei tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Konfliktikohtaukset
on kuvattu epämiellyttäviksi ja ahdistaviksi, joissa kärsimystä, yökötystä ja pelkoa ei peitellä.
Toisaalla taas aseet laulavat (hyvin) kovaa, kun taustalla soi tuudittava funk. Taistelijoilla on
päällä Havaiji-paidat ja samalla kädessä modernit rynnäkkökiväärit, joilla räiskitään milloin
mihinkin suuntaan. Maisemat ovat amerikkalaisen arkisia ja komeita, mutta päällystetty
post-apokalyptisella rappiolla ja sotaisella ankeudella. Näitä hetkiä näytetään välillä
päähahmojen kameroiden kuvina, mikä toimii hienona tehokeinona. Osa kuvista on kuin
suoraan historiankirjoista. Elokuva on juuri sopivan mittainen (109 minuuttia) pysymään
tiivistunnelmaisena loppuun asti. Tylsiä tai turhia hetkiä ei ehdi pahemmin tulla, ja katsoja
pysyy mukana koko ajan. Lopussa oleva mähinäjakso saattoi välillä tuntua hieman
pitkitetyltä, mutta ei kuitenkaan mitenkään kokonaisuutta häiritsevästi. Elokuvan lopusta voi
ehkä tehdä myös jonkinlaisia mediatulkintoja liittyen journalistihahmoihin, mutta jätetään ne
ensi kertaan. Pidän myös hieman mielenkiintoisena ratkaisuna sitä, että varsinaista
journalismi- tai mediakritiikkiä en elokuvasta tai sen hahmoista itse suuresti löytänyt,
vaikkakin sille olisi varmaan voinut olla paikkansa.
Civil War on tiivistunnelmainen, tyylikäs, synkkä ja muutenkin loistava elokuva, joka jättää
harvaa kylmäksi.
Toinen Rokumentin elokuva, jota päädyin tällä kertaa ongelmitta katsomaan, oli Godfrey
Reggion Once Within a Time (2022). Savon Kinojen sivuilla elokuvaa kuvaillaan
“kokeellisten dokumenttien kummisedän tajunnanräjäyttävä visioksi” ja ohjaaja on myös
elänyt nuoruudessaan 14 vuotta munkkina, joten elokuvan lähtökohdat ovat vähintäänkin
mielenkiintoiset, jos ei muuta.
Tässä tapauksessa on helppo välttää juonipaljastuksia, sillä elokuva ei varsinaisesti sisällä
minkäänlaista juonta, vaan kyseessä on enemmän kokeellista ja taiteellista suuntaa edustava elokuva, joka koostuu erilaisista audiovisuaalisista kohtauksista ja teemoista. Teos on kuin
avantgardemainen teatterin ja oopperan sekoitus taiteellisineen kuvineen, mikä on vain lyöty
elokuvateatterin kankaalle. Elokuvan ilmeisimpiä teemoja ovat aiheet aina luonnosta
teknologiaan ja ilmastosta digitalisaatioon. Once Within a Time myös melko selkeästi
korostaa tiettyä asennettaan varsinkin digitalisaatiota ja teknologiaa kohtaan, kun muun
muassa apinat katselevat virtuaalilaseilla kuvia sademetsästä ja puhelimista astuu esiin vain
kasvottomia hahmoja. No jokainen katsoja voi tällaiset tietysti tulkita, miten itse haluaa,
mutta jonkinlainen asenne tai taka-ajatus on epäilemättä olemassa. Myös esimerkiksi
ilmastonmuutokseen ja maapallon kriisiytymiseen liittyvää kuvastoa ei ainakaan piilotella.
Visuaalisuudessa käytetään hyväksi muun muassa uskonnoista, myyteistä ja historiasta
löytyvää symboliikkaa. Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, että lähes juoneton elokuva ei
myöskään sisällä sen suurempia henkilöhahmoja tai oikeastaan dialogiakaan. Pakko kuitenkin
sen verran elokuvasta paljastaa, että siinä vaiheessa, kun kaapupukuinen Mike Tyson ilmestyi
estradille, oli lievä hämmennys ja huvittuneisuus hyvin läsnä. Elokuvan musiikit ja
äänimaailma tukivat hyvin tapahtumia, mutta mitenkään tajuntaa laajentaviksi en niitä
kokenut kuten jossakin taidettiin mainostaa.
Once Within a Timea on hiukan haastava arvostella tai kritisoida, koska jopa sen määrittely
tuottaa hankaluuksia, ja sille on vaikea löytää vertailukohdetta. Tässä kohtaa on myös tämän
kriitikon huomautettava, että ei välttämättä ollut juuri kyseisenä elokuvan näytöspäivän
sunnuntai-iltana parhaimmassa mahdollisessa kunnossa ottamaan vastaan yleviä taiteellisia
ärsykkeitä, mutta tällaista nyt saa tällä rahalla. Ja takaisin asiaan. Elokuva on ohjaajan
taiteellinen projekti, joka painottuu lähes pelkästään musiikkiin, visuaalisuuteen ja
kuvainnollisuuteen. Elokuva on hyvin siinä rajalla, ettei se mene tekotaiteelliseksi
sekamelskaksi, jossa vain outoja asioita tapahtuu toinen toisensa perään puhtaan outouden
vuoksi. Kyseessä ei siis ole mikään perinteinen lauantai-illan leffa, jota perheen kanssa
katsellaan aivot narikassa ja makkarat uunissa. Kenelle elokuvaa sitten voisi suositella? Jos
harrastuksiisi kuuluu kasvinlehtien polttelu tai muuten psykedeelipäissään oleminen, voi
elokuva olla hyvinkin päräyttäväkin kokemus. Jos kokeellisempi ja taiteellisempi esitystapa
ei sytytä, tuskin tämäkään mielipidettä muuttaa. Once Within a Time on myös parhaimmillaan
elokuvateatterissa, jossa sen audiovisuaalisuus pääsee oikeuksiinsa, joten miltään läppärin tai,
luoja paratkoon, kännykän näytöltä elokuva ei välttämättä vakuuta. Suosittelen teosta kuitenkin sellaisille henkilöille, jotka haluavat katsella hieman massasta poikkeavia elokuvia
tai muuten vain nauttivat tulkinnanvaraisuudesta ja kuvallisuuteen painottuvasta kerronnasta.
https://rokumentti.com/2024/
https://www.imdb.com/title/tt17279496/ (Civil War)
– Mikko Heikkonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti