The Cure
Songs of a Lost World
Fiction/Polydor 2024
Vaikka gootti-ikoni Robert Smithin johtaman englantilaisen The Curen vaikutusta modernille
rockille ja vaihtoehtomusiikille ei voikaan kiistää, yhtyeen huippuhetket tuntuivat jo pitkään
jääneen vuosien taakse, jonnekin Disintegrationin (1989) ja Wishin (1992) tienoille. Viimeisimmät
julkaisut The Cure (2004) ja 4.13: Dream (2008) olivat yrityksiä ottaa vaikutteita tuolloisista
rocktrendeistä ja siirtyä modernimpaan tuotantojälkeen, mutteivat onnistuneet miellyttämään
kriitikoita, suurta yleisöä tai yhtyeen uskollisinta fanikuntaa, ja aktiivisesta konsertoinnista
huolimatta Smithin lupaileman uuden levyn julkaisupäivä lykkääntyi vuosi vuodelta.
Tämän kaiken valossa marraskuussa julkaistu Songs of the Lost World on enemmänkin kuin
pelkkä positiivinen yllätys: se nousee nimittäin kirkkaasti yhtyeen tuotannon parhaimmistoon.
Sävellyksiltään kappaleet noudattavat pitkälti yhtyeen jo kauan sitten hyväksi havaittuja kaavoja
melodramaattisine soinnutuksineen, heleine kitarakulkuineen, ilahduttavan 1980-lukulaisine
kosketinmelodioineen ja utuisuudelle kontrastia luovine rosoisine, kiemurtelevine bassoriffeineen,
jotka kohoavat monien kappaleiden kohokohdiksi. Suurin osa kappaleista ylittävät pituudeltaan kolmen minuutin, mutta tämä ja kappalemateriaalin näennäinen yksipuolisuus vain lisää albumin
jännitettä ja teosmaisuuden vaikutelmaa jännitteen latistamisen sijaan.
Smith vaikertaa edelleen korkealta ja kovaa ja hänen äänessään on säilynyt rocklaulajille
valitettavan harvinainen häiriintyneisyys. Äänimaailma on kuitenkin aiempaa raukeampi,
elektronisempi ja pianotekstuureineen jopa jazzahtava, mikä luo selvän ja tarvittavan pesäeron
aiempaan tuotantoon. Ensimmäisten albumien postpunkiin tätä albumia on vaikeaa yhdistää.
Smithin sanoituksellisessa linjassa on havaittavissa selkeitä muutoksia. Vaikka epätoivon, itseinhon
ja tavoittamattoman rakkauden tunteet ovat olleet aina läsnä yhtyeen tuotannossa, ne ovat usein
verhottu erikoiseen kuvastoon tai runokielisyyksiin. Tällä kertaa Smith kuitenkin laulaa synkistä
aiheista avoimemmin koukeroisia vertauskuviaan säästellen ja omakohtaisemman tuntuisesti. Eritoten menetys, oli se sitten ihmissuhteen tai läheisen, ja vanheneminen toistuvat lähes jokaisen
kappaleen avainteemana. Ajoittaiset verenpunaisen kuun tapaiset melodramaattisuudet, jotka aivan
kenen tahansa muun laulamana kuulostaisivat naurettavilta ja teinimäisiltä, tuovat The Curen
tapauksessa musiikkiin tiettyä inhimillistä tarttumapintaa.
The Cure on tavoittanut jälleen ainutlaatuisen kykynsä yhdistellä tarttuvuutta ja tunnelmallisuutta,
mistä hienoja esimerkkejä ovat etenkin avausraita ”Alone”, vaikuttava erolaulu ”Fragile Thing”,
raskas ja raskasmielinen ”Warsong” sekä lähes itsepastissia muistuttava ”All I Ever Am”.
Päällimmäiseksi ajatukseksi jää toive yhtyeen uuden nousukauden jatkumisesta Smithin
lupailemilla tulevilla levyillä.
– Vilppu Kaverinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti