Ajatuksia sukupuolesta ja sukupuolettomuudesta
Vapaus olla sellainen kuin on. Oma
itsensä. Ainutlaatuinen yksilö. Sukupuoleen tai sukupuolettomuuteen katsomatta.
Olematta siitä kenellekään tilivelvollinen.
Perinteeksi muodostunut Pisarat-lyhytnäytelmäkokonaisuus
avasi Joensuun ylioppilasteatterin kevätkauden 13. tammikuuta. Neljännentoista Pisarat-kokonaisuuden teemana oli tällä
kertaa sukupuoli ja sukupuolettomuus.
Jos nyt ilmaisen puolueellisen mielipiteeni, erityisesti Pisaroiden ensimmäinen näytelmä teki
vaikutuksen: Leena Hoppulan ja Aino Latvalan käsikirjoittama sekä
jälkimmäiseksi mainitun ohjaama ”Täällä vielä”. Teoksessa Hoppulan näyttelemä
Paju, muunsukupuolinen nuori, etsii paikkaansa ympäristössä, joka ei hyväksy
häntä. Pajua hänen tilanteessaan painostavat ulkopuolelta tulevat tahot: oma
äiti, terveydenhoitaja, toisinaan jopa äänet oman pään sisällä. Yhteiskunta
kaatuu seininä päälle kieltäen ja kertoen, millainen hänen pitäisi olla. Paju,
tuo sitkeä sissi, ei kuitenkaan lannistu: ”En
mä luovuta, mä yritän vielä”, hän toteaa näytelmän lopuksi.
Valot sammuvat ja näyttelijät rientävät vaihtamaan seuraavaan rooliin.
Pajun päättäväinen hymy kuitenkin piirtyy näkökalvolleni vielä pitkäksi aikaa. Ajattelen
väistämättä tosielämän Pajuja: kuinka he jaksavat? Ovatko he yhtä päättäväisiä,
valmiita kohtaamaan maailman ja näyttämään, että jaksavat yrittää? Itse olin
hyvin alakuloinen teini, joten voin vain kauhistella, kuinka rankkaa Pajun
kaltaisilla nuorilla on… Ja miksei aikuisillakin.
”Pisarat on matka joukosta
hajanaisia ideoita valmiiseen kokonaisuuteen”, joten on aihetta esitellä
muutkin näytelmät. Tiina Lampénin ohjaama ja käsikirjoittama ”Miesastronautti”
pureutui arkipäivän seksismin ytimeen. Lähestymistapa aiheeseen oli kerrassaan
hauskuuttava: valta-asemat käännettiinkin päälaelleen. Näytelmän
mielenkiintoiseksi teki se, että sen pohja on rakentunut Internetistä
löydetyistä kommenteista.
Tunteellisin ja draamallisesti tarkkanäköisin tulkinta oli Veera
Mikkosen ohjaama ja käsikirjoittama ”Muotokuva”. Sen moniulotteisuus saattoi
jättää osan yleisöstään hämilleen (päätellen yleisön kysyvistä katseista
väliajalla), mutta loppujen lopuksi se oli kaikessa haikeudessaan erittäin kaunis
näytelmä. Minja Yletyinen sulatti taatusti yleisön sydämet näyttelijän
lahjoillaan ja herkällä taiteilijahahmollaan Rosalla.
Siiri Rantasen ohjaamalla ja käsikirjoittamalla teoksella ”Näytelmä
nuoresta bi:stä” on tosielämän pohja. Pääosan esittäjä Riku Simonen teki loistavaa
työtä tulkitessaan Sasua, jonka tyttöystävä pettää häntä tytön kanssa
railakkaan baari-illan aikana. Uskottomuuden lisäksi näytelmä toi ilmi sen,
kuinka seksuaalisuus on edelleen helppo kiusaamisen aihe koulumaailmassa.
Viimeisenä
muttei vähäisimpänä näytelmänä esitettiin Anni Mikkosen käsikirjoittama ja
ohjaama komedia ”Aika-avaruusseikkailu 2017”. Karnevaalin tuntuinen
scifi-seikkailu sai nauramaan vedet silmissä ja tuntui sopivalta lopetukselta
haikeiden näytelmien jälkeen. Näytelmä kuitenkin jätti yhden suuren kysymyksen:
Millaiset ovat ”panosandaalit”? Saako niitä ensi kesänä?
Ei mies, ei nainen, vaan ainutlaatuinen
Pisaroiden esitysten
aikaan sain vihdoin käsiini Pajtim Statovcin toisen romaanin Tiranan sydän
(Otava, 2016), joka käsitteli samaa sukupuolen ja seksuaalisuuden teemaa kuin edellä
mainitut näytelmät. Tätäkin lehtijuttua kirjoittaessani molemmat tahot
keskustelivat keskenään niin päässäni kuin tekstini luonnosvaiheessa. Toivon,
että olen saanut edes murto-osan niistä ajatuksista esitettyä teille, rakkaat
Itäkynän lukijat.
Statovcin toinen romaani on siis kertomus Bujarista ja Agimista, jotka
elävät köyhtyneessä Albaniassa ja päättävät karata sieltä paremman elämän toivossa.
Niin köyhyys, pakolaisuus kuin teini-iän kriisit sävyttävät poikien elämää.
Tarinassa esiintyy myös anonyymi minäkertoja, joka liukuu niin miehen kuin
naisen välillä:
”Olen
22-vuotias mies, joka toisinaan käyttäytyy kuten mielikuvani miehestä, nimeni
on Anton tai Adam tai Gideon, mikä minäkin hetkenä miellyttää korvaani - - Toisinaan
olen 22-vuotias nainen, joka käyttäytyy kuin minua miellyttävä nainen, Amina
tai Anastasia, nimellä ei ole merkitystä - -.”
Seksuaalisuuden ja sukupuolen lisäksi Tiranan sydän on kertomus siitä,
kuinka oman identiteettinsä voi rakentaa aina uudelleen, kertoa aina uuden
tarinan uudessa paikassa. Anonyymin minäkertojan teesi on siis jotakuinkin
seuraava: jos maiden rajojen ylittäminen (trans)
onnistuu, miksei sama pätisi myös sukupuoleen?
Joku on mies, joku on nainen, joku ei ole kumpaakaan. Joku toinen voi
halutessaan olla mitä tahansa ja joku toinen on haluamattaan se, joksi ei itseään
koe. Sukupuoli ei ole kaksitahoinen, vaan se on moninainen kokonaisuus. Se on
yksilöllistä ja aina arvokasta. Ehken cis-naisena ole paras puhumaan asiasta,
joten Statovcin loistavaa romaania siteeraten päätän sanomani seuraavasti: ”- -eikö olisi parempi elää kuin ei olisi
sukupuolta lainkaan. Eikö olisi parempi keskittyä naisena olemisen sijasta
siihen, että on ainutlaatuinen?”
Kiitos Pisarat, olitte
ainutlaatuisia.
Karoliina
Kapanen (teksti ja kuvat)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti