Ior
Bock on mainittu. Tämä yksittäinen tosiseikka bussissa kerää yhtäkkiä kaiken
tarkkaavaisuuteni ja unohdan hetkeksi minne olemme menossa ja miksi. Sitten
muistan unohduksen, sillä en muista alun perinkään kuulleeni määränpäätä.
Maisemat
valaistusta bussista pimenevään Tampereen iltaan ovat jatkuvasti yhä
viitteellisemmät. Talo, hieno talo, tuonne voisin muuttaa asumaan, etkö sinäkin
Kaino? Kommuunihaaveet osoittavat mielenlaatuni heikkouden: ne nostattavat
minut sangen helposti uusiin unelmointien sfääreihin ja auttavat helposti
unohtamaan Ior Bockin, joka hetkeksi oli vangitsevinaan tietoisuuteni huomion.
Pian
olemme perillä paikassa ja siirrymme taloon. Istumme Kainon kanssa lattialle,
olen harjoitellut risti-istuntaa, selkä on pidettävä suorana. Otan ensimmäisen
hörpyn puolukkakossusta, ja se on taivaallisen hyvää. Seuraamme istuu mies,
joka mainitsi bussissa Ior Bockin ja joka on sittemmin paljastunut oululaiseksi
otukseksi. Minua kiinnostaa kovasti sipoolainen mystikko hahmona ja tahtoisin
keskustella oululaisen kanssa hänestä, mutta seuraamme liittyy yllättäen neljäs
ihminen. Sitten viides, kuudes, seitsemäs, kunnes putoan laskuista, sillä
ihmisten lukumäärästä kirjan pitäminen ei ole tarkoituksenmukaista lattialla
istuessa: kysymys on kuitenkin sosiaalisesta tilanteesta, jossa mennään laatu
eikä määrä edellä.
Keloihin
jumituttuani huomaan seuraavaksi, että ihmiset pyydetään piiriin esittäytymistä
varten. Meitä pyydetään kertomaan nimemme ja ainejärjestömme lisäksi, mikä on
suojeliuksemme, päätän olla hauska ja valitsen omakseni liskon. Valinta saa
aikaan toivotunlaisen reaktion, pienen, kollektiivisen hörähdyksen piirissä.
Olen
mennyt lupautumaan hallitushommiin mukaan, joten lähden palloilemaan ympäri
juhlatilaa. Kyselen tovereilta, missä kokous mahdetaan pitää. Ei pitäisi ottaa
vastuuta, niin saisi vain autuaasti lorvia ja jumittaa, chillata ja möhmöttää.
Onneksi
kokouskäyttäytymiseni on harjaantunutta, sillä näytän kuuntelevalta, vaikka en
oikeasti kuuntelisikaan, ja tavoitan sen hetkisen puheenaiheen suhteellisen
vaivatta. Kokous on muutenkin mukavampi kuin muut viralliset yhteydet, joissa
olen ollut: täällä saa juoda puolukkakossua.
Hallituksen
jälkeen kokoontuu yhdistys, mutta vahvasti juopotteluorientoituneet
osallistujat eivät välttämättä edusta kokouskelpoisinta ainesta. Tunnelma pysyy
kuitenkin asiallisena, vaikka välihuutojen esiintyminen on normaalia tiheämpää.
Puolukkakossu, aijai, kun on hyvää. Osma ry antaa lausunnon, äänestyksestä jää
päällimmäisenä mieleen pettymys.
Pöydät
poistuvat, musiikki alkaa soida, aavistuksen verran päähän hiipivää
humalatilaa, joka vapauttaa estoja riehua. Tinakenkätyttö! Aika kiepsahtaa itseäänsyövän
käärmeen muotoisen silmukan, ja yhtäkkiä olen taas Jyväskylässä haalarit
jalassa puristuneena lattiaa vasten läjä kantalaisia päälläni. Seuraava
välähdys johdattaa minut takaisin hyppimään jossain päin Tamperetta ja tämä
hyvä olo on varmasti myös seurausta hyvistä tovereista eikä niin paljon
humalasta. Aluksi en voi uskoa, että Sandstormissakin voi laulaa mukana, joten
Siulan riehakas mukanalaulaminen implikoi, että olemme reinkarnoituneet tänä
yönä rinnakkaisuniversumiin, jossa tämäkin on mahdollista. Muiden
uskomattomuuksien joukossa seurustelen mukavien ihmisten kanssa vapautuneesti
ja rennosti, sulkeutumatta normaaliin jääkauden tuoja -rooliini.
Lähdön
hetki lähenee, ja poltan tuntemattoman rakennuksen portailla yhden tupakan.
Nikotiini virtaa sisälläni ja tuo autuutta post-puolukkakossuaikakauteen, joka
on koittanut viimeisen pisaran siirtyessä elimistööni. Lähden ensin
harhailemaan jonnekin päin Tamperetta helsinkiläisten Henkan ja Sinnan kanssa.
Kävelemme ensin yhteen suuntaan, sitten toiseen, täällä on melko kylmä ja
olemme kaikki hieman humalassa. Soitamme puhelun ja alamme kävellä kolmanteen
suuntaan, vaihdan seuruetta, kävelemme bussipysäkille. Juttelemme oululaisten
kanssa mukavia ja bussi saapuu.
Aamu,
ilman väsymystä voisi luulla ettei nauttinut pisaraakaan alkoholia edellisenä
iltana. Maarit kaivaa puhelimellaan internetistä minulle nuotin, jotta voimme
opetella laulamaan loitsun autenttisella sävelellä. Tänä vuonna olemme
panostaneet Osma-turnaukseen, ja tytöt ovat automatkallaan löytäneet
Kansallisarkiston verkkoversiosta Pohjois-Karjalasta peräisin olevan loitsun.
Sarjakuvafestivaalit,
ruokaa, hetki hiljaista, tyytyväistä jumittelua Täky-toverien kanssa yliopiston
aulassa. Lähdemme itsevarmoina turnausta kohti. Rastihenkilökunta kuuntelee
hieman kummissaan loitsumme, mutta jatkamme seuraavalle rastille yhä enemmän
voitonvarmuutta uhkuen. Suoriudumme tehtävistä tyylillä, asenteella, se on swag
ja päivän mittaan yhä kohoava ryhmähenki, joka meitä kuljettaa eteenpäin.
Rastihenkilökunnalla kiertävä jaloviinapullo auttanee pistelukemiamme myös.
Larppaamme
tamperelaisuutta. Kadehdin isäntäämme Ollia hänen mainiosta parvekkeestaan ja
hänen mahdollisuudestaan katsella Tamperetta yläpuolelta aina kun tahtoo.
Hetken ajan kuvittelen itseni tamperelaiseksi opiskelijaksi, jolla on
opintolainan ansiosta varaa saunomiseen talonyhtiössä ja joka juo olutta
istuessaan parvekkeellaan. Tämä juuri syntymässä oleva varsin miellyttävä
rinnakkaistodellisuus kuitenkin kuihtuu heti alkuunsa, kun on aika lähteä
sitseille.
Tänään
otetaan, tänään otetaan, kaikkihan sen jo tietää, mutta niin sitä vaan
lauletaan, helvetes mycket brännvin. Viroksi vielä menee, mutta Iivari ja
jotkut muut suomalais-ugrilaisuudelle enemmän omistautuneet vetelevät komiksi
tai miksi lie, voisi itsekin opetella juomalauluja sukukielillä. En ole varmaan
ikinä ollut yhtä ahtailla sitseillä, penkiltä nouseminen vie kohtuuttomasti
vaivaa ja kilistääkseni Sinnalle vasemmalle on kurotettava pylvään ympäri.
Helvetin paljon viinaa, totta tosiaan.
Ensimmäisen
tauon jälkeen paljastetaan turnauksen voittajat. Täky ei ole viimeinen, emmekä
ole toiseksi viimeisiä, emmekä myöskään pronssisijalla, mutta mitä ihmettä,
olisimmeko todella voineet voittaa, toki vedimme asenteella ja opettelimme
loitsun... Ja ykköseksi menee Täky! Suustani käkeää spontaani karjahdus, joka
yhtyy muiden hurraahuutoihin. Kanta saatana jätti pokaalin Turkuun, mutta sekös
meitä estää juhlimasta.
Sitsien
jälkeen jaloviinapullo tyhjenee, ja aika-avaruuden havaitseminen muuttuu yhä
symbolisemmaksi. Pihalla käynnin jälkeen musiikki määrittelee metafysiikkani, nautittava
olotila ja yhä syvenevä känni muodostavat matriisin verkon, jonka ulkopuolella
bileet todella tapahtuvat, mutta verkon värähtelyistä osaan itse navigoida
siellä. Ysärihitit soivat ja fennistit tanssivat villisti. Tinakenkätytön
soidessa saan taas kiitettävän kokoisen kantalaiskasan päälleni; ja uudelleen
nähty -kokemus on eilistäkin voimakkaampi sykäys. Lineaarinen aika on äkkiä kokonaan
tiessään, ja huomaan hahmottavani intuitiivisesti mielessäni, kuinka psyykkinen
energia, puhdas muiston voima kytkee tapahtumat toisiinsa paitsi
syy-seuraussuhtein, myös tapahtumien karman perusteella. Valaistumista
seuraavalla hetkellä alkaa soida Ukkometso, ja elämämkoulukappale tempaa
psyykeni pois diippailusta ja syöksee sen sijaan Suomen kansan syvien rivien primitiivisen
energian (ja viinan) ryydittämään piirihumppaan. Kaljaa koneeseen!
Teksti: Samuli Reunamo
Loistavaa!
VastaaPoistaVelimir Pirtola