Ulkopuolisuus ainejärjestössä
Koronavuoden
2021 keväällä tehdyssä Valtakunnallisessa Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja
hyvinvointitutkimuksessa saatujen tulosten mukaan 25 % yliopisto-opiskelijoista
ei kokenut kuuluvansa mihinkään opiskeluun liittyvään ryhmään, kuten
vuosikurssiin, opiskeluryhmään, ainejärjestöön tai laitokseen/yksikköön (KOTT
2021). Edellisessä, ennen korona-aikaa tehdyssä tutkimuksessa puolestaan 22 %
yliopisto-opiskelijoista vastasi kysymykseen samalla tavalla (KOTT 2016: 355).
Koronapandemia lieveilmiöineen on mitä todennäköisimmin lisännyt
ulkopuolisuuden kokemusta opiskelijoiden keskuudessa. Viiden vuoden
mittausjakson aikana tapahtuneesta melko maltillisesta muutoksesta tuloksissa
voi kuitenkin päätellä, että korona on kokonaisuuden kannalta vain osittainen
selittävä tekijä. (Ks. myös Hyvönen & Turve 2021: 61–62.)
Mitä haittaa
ulkopuolelle jäämisestä on?
Hyvösen ja
Turpeen (2021: 27) alkuvuonna 2021 tekemässä 389 vastaajan kyselytutkimuksessa
86 % ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelijoista piti tärkeänä samanhenkisten
ihmisten tai kavereiden löytämistä. Useampi kuin joka kolmas koki eniten tai
toiseksi eniten huolta siitä, jääkö ulkopuoliseksi porukoista (mts. 29). Mikäli
opiskelijalla ei ole ryhmää, johon tämä kokee kuuluvansa, on vaarana, että
opintojen merkityksellisyys heikkenee ja niissä eteneminen hidastuu (Erkkilä
& Koivukangas 2010: 65).
Mitä tulee
ainejärjestöön, vastikään yliopistossamme gradun kirjoittaneen Noora Piirosen
(2021: 29) haastatteluaineisto menee yksittäisten kokemusten kautta
pidemmällekin: ”Ainejärjestötoiminta auttoi opiskelijoita jaksamaan ja teki
opiskeluista mielekkäämpää (V8), ja sitä kuvattiin jopa yhdeksi
merkityksellisimmistä tekijöistä yksittäisen opiskelijan kokonaisvaltaisen
hyvinvoinnin vahvistajana”. Sen sijaan ”[u]lkopuolisuus koettiin surulliseksi
ja masentavaksi (V11), sekä oma asema yliopistoyhteisössä koettiin
ulkopuolisuuden vuoksi irralliseksi” (mts. 32).
Hiljattain
gradun yliopistossamme kirjoittaneen Diego Viinikaisen (2021: 16) mukaan
”nuoret ihmiset kokevat enemmän yksinäisyyttä vertaissuhteissa silloin, kun
koettu sosiaalinen tuki on matalaa”. Onkin melko ilmeistä, että opiskeluun
liittyviin ryhmiin kuulumattomuuden ja yksinäisyyden kokemusten välillä on yhteys
(ks. mts. 50, 54; myös Koivisto ym. 2017: 35–36). Pitkittyneellä
yksinäisyydellä voi puolestaan olla haitallinen vaikutus terveyteen ja
opiskelujen sujumiseen (Viinikainen 2021: 15–17, 29–30).
Syrjään
jääminen vai syrjintä?
Vesa Välimäen
pro gradua Yksin yliopistossa. Yliopisto-opiskelijoiden kokema
yksinäisyys korkeakouluopiskelun elämänvaiheessa (2017) varten on
haastateltu yliopisto-opiskelijoita, jotka ovat kokeneet ulkopuolisuutta
opiskelujensa aikana. Lainaan tähän tutkielmasta pidemmän otteen, jossa tulee
esiin opiskelijoiden näkemyksiä suhteessa ainejärjestötoimintaan:
”Eräs – – tärkeä tekijä
opiskelijoiden sosiaalisten suhteiden kannalta on opiskelijoiden yhdistys- ja
järjestötoiminta. Osa haastateltavista on löytänyt yhdistystoiminnasta uusia
tuttavuuksia, mutta osa haastateltavista taas kritisoi sitä, kuinka erityisesti
ainejärjestötoimintaan kaikki eivät pääse mukaan. Haastateltavista osa näkee
ainejärjestötoiminnan pienen piirin toimintana, jossa käy samat ihmiset. Näillä
nähdään olevan oma tiivis ryhmänsä, mihin haastateltavien on vaikea päästä
sisään.
Eräs naisopiskelija kokee
ainejärjestötoiminnan ja ainejärjestön tapahtumat sellaisina, joissa hänellä
tulee aina ulkopuolinen olo. Eräs haastateltava tuo esille sen, kuinka
ainejärjestön tapahtumissa on hänestä aina samat naamat. Näillä ainejärjestön
aktiiveilla näyttäisi olevan oma tiivis “kuppikuntansa”, jonka ulkopuolella hän
kokee olevansa. Tähän kuppikuntaan on hänestä vaikea päästä sisään.
Osaltaan
ainejärjestötoiminnan pienet piirit voivat johtaa ulossulkemiseen. Eräs
naisopiskelija kuvaa sitä, miten oli jonkun aikaa mukana
ainejärjestötoiminnassa, mutta joutui jättämään sen, koska hän ei kokenut
kuuluvansa ainejärjestön yhteisön toimintaan. Myös eräs miesopiskelija
tiedostaa sen, että yliopistossa on huomattava määrä erilaisia sosiaalisia
yhteisöjä, mutta kuvaa sitä, kuinka vaikeaa niiden sisälle on päästä.” (Mts.
53–54.)
Opiskelijoiden
kokemukset vaikeudesta päästä ryhmiin sisään ja toisaalta ryhmien
ulossulkevuudesta toistuvat järjestelmällisesti aiheeseen liittyvissä
tutkimuksissa (esim. Harjula 2019: 33–40; Mäkelä 2010: 76; Viinikainen 2021:
50–51; Piironen 2021: 32; Hyvönen & Turve 2021: 61–62; ks. myös Heikkinen
2014: 58–59).
Käsitellessään
peruskoulussa tapahtuvaa kiusaamista Maili Pörhölä (2006: 15) on luonnehtinut
ryhmien dynamiikkaa seuraavasti:
”Ryhmän
muotoutumisvaiheessa päämääränä on mahdollisimman hyvin toimiva ryhmä, jonka
jäsenet viihtyvät yhdessä ja täydentävät toisiaan. Kun ryhmän tarvitsemat
voimavarat on saatu kokoon ja ryhmä on toiminnallisesti hyvä, ryhmä sulkee
rajansa. Tämän jälkeen uusia tulijoita arvioidaan tiukemmin ja ulkopuolisten on
vaikea päästä enää mukaan ryhmään.”
Savanna Paulinin
(2019) gradussaan käyttämässä kyselyaineistossa puolestaan
korkeakouluopiskelijat määrittelevät, mitä heidän mielestään
korkeakoulukiusaaminen on. Sulkeva toiminta mainitaan usean opiskelijan
vastauksessa, kuten esimerkiksi seuraavassa: ”Kiusaamisen näen korkeakouluissa
olevan ennen kaikkea sitä, ettei toista henkilöä pyydetä mukaan ja että
muodostetaan voimakkaita klikkejä, joihin vain tietyt hyväksytään mukaan.” Osa
vastaajista katsoo ulkopuolelle jäämisen olevan kiusatuksi tulemisen yksi
muoto. Tämänkaltaiset kokemukset eivät kuitenkaan välttämättä välity ainejärjestölle
asti, mikä hankaloittaa asioihin puuttumista. (Mts. 49–50.)
Kuka on
vastuussa?
Riika Heikkinen
lähestyy gradussaan (2015) yksinäisyyttä toimijuuden käsitteen kautta.
Aktiivinen toimijuus on tärkeää, mikäli haluaa päästä yhteisöihin mukaan ja
tutustua uusiin ihmisiin (ks. mts. 22, 54). Heikkisen (mts. 73–74) mukaan
yksinäisyys kuitenkin vähentää aktiivista toimijuutta. Ei siis ole perusteltua
olettaa, että itsensä ulkopuoliseksi kokeva pääsisi välttämättä omasta
aloitteestaan sisään yhteisöön, jos hän kokee olevansa yksinäinen (ks. myös
Pietiläinen 2019: 46, 48; Viinikainen 2021: 13, 32). Neljäsosa
yliopisto-opiskelijoista tunsi vuosi sitten itsensä yksinäiseksi (KOTT 2021).
Samaan aikaan on
kuitenkin hyvin yleistä ajatella, että jokaisen aikuisen ihmisen omalla
vastuulla on ottaa osaa yhteisön toimintaan ja sillä tavalla huolehtia omasta
hyvinvoinnistaan (ks. Heikkinen 2019: 24; Viinikainen 2021: 16, 57; Koivisto
ym. 2017: 31). Hyvösen ja Turpeen (2021: 50) tutkimuksessa ainoastaan 6 %
pidempään opiskelleista korkeakouluopiskelijoista piti todennäköisenä, että
joku puuttuisi yksinäisen tai porukoiden ulkopuolelle jääneen opiskelijan
tilanteeseen. Paulinin (2019: 60) aineistossa kysyttiin myös, onko ryhmän
vastuulla, jos opiskelija ”on tietoisesti jäänyt kaikista ryhmäytymisen
kannalta tärkeistä tapahtumista pois eikä ole itse mitenkään edesauttanut
itsensä ryhmään pääsemistä”.
Nähdäkseni
tämänkaltaisesta ajattelutavasta seuraa lähes väistämättä, että osa yhteisön,
kuten ainejärjestön, jäsenistä jää haluamattaan ulkopuoliseksi ja vaille
yhteisön tarjoamaa tukea, koska kaikilla ei ole riittäviä valmiuksia olla
yhteisöön integroitumisen kannalta tarpeeksi oma-aloitteisia, aktiivisia
toimijoita. Toisaalta, vaikka yksilö olisikin aktiivinen toimija, ryhmäytymisen
malli, jossa valmiiseen ryhmään ei enää haluta ottaa uusia jäseniä – eli niin
sanottu klikkiytyminen – estää ryhmän sisään pääsemisen. Pystyvätkö yksilön
vastuuta korostavan yhteisön jäsenet tästä huolimatta pitämään yksilön omana
ongelmana sitä, että hän jää vastoin tahtoaan yhteisön ulkopuolelle? Mitä tämä
kertoo yhteisön arvoista?
KÄYTETYT LÄHTEET
Erkkilä, Miia & Koivukangas, Paula 2010: Opintojen merkitys ja onnistumismahdollisuudet – Niistäkö on teekkarin motivaatio tehty? Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun Opetuksen ja opiskelun tuen julkaisuja 2/2010. Osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-3140-8.
Harjula, Aino 2019: Yhteisöllisyys korkeakoulun käytävillä. Yhteisöllisyys yhteisöksi-hankkeen pilottioppilaitoksissa. Opinnäytetyö. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Osoitteessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119222.
Heikkinen, Riika 2014: ”Tänään koitan tällaista sosiaalisuutta”. Toimijuuden kuvauksia yksinäisten korkeakouluopiskelijoiden virtuaalisessa keskusteluryhmässä. Pro gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto. Osoitteessa: http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20140764.
Hyvönen, Jenni & Turve, Noora 2021: Korkeakouluopiskelijoiden yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukset poikkeusaikana. Opinnäytetyö. Laurea-ammattikorkeakoulu. Osoitteessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915380.
Koivisto, Hanna, Komulainen, Katri, Räty, Hannu & Vanhalakka-Ruoho, Marjatta 2017: Kastajaisista kostajaisiin. Etnografinen tutkimus uuden opiskelijan vastaanottamisesta yliopistoyhteisöön. Nuorisotutkimus 35 (2017):3. Osoitteessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-016778131.
KOTT 2016 = Kunttu, Kristina, Pesonen, Tommi & Saari, Juhani 2017: Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2016. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön tutkimuksia 48. Osoitteessa: https://www.yths.fi/app/uploads/2020/01/KOTT_2016-1.pdf.
KOTT 2021 = Parikka S, Holm N, Ikonen J, Koskela T, Kilpeläinen H & Lundqvist A: KOTT 2021 -tutkimuksen perustulokset 2021. THL. Osoitteessa: https://www.terveytemme.fi/kott.
Mäkelä, Katariina 2010: Kukaan ei kuule hiljaista huutoani. Itsensä yksinäisiksi kokevien korkeakouluopiskelijoiden käsityksiä yksinäisyyden syistä. Pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Osoitteessa: https://docplayer.fi/11904-Kukaan-ei-kuule-hiljaista-huutoani.html.
Paulin, Savanna 2019: ”Voisin kuvitella, että pahinta kiusaamista olisi ulkopuolelle jättäminen yhteisestä tekemisestä.” Korkeakouluopiskelijoiden kokema kiusaaminen ja yhteisöllisyys Lapin yliopistossa. Pro gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto. Osoitteessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902175201.
Pietiläinen, Elina 2019: Yksinäisyyden stereotypiat korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Pro gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto. Osoitteessa: http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20190535.
Piironen, Noora 2021: Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnista. Pro gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto. Osoitteessa: http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20211488.
Pörhölä, Maili 2006: Turvallisten kehityspolkujen tukeminen oppilaiden vuorovaikutussuhteissa. Koulukiusaaminen terveystiedon opetuksen haasteena. Helsinki: Opetushallitus. Osoitteessa: https://www.researchgate.net/publication/313699998_Turvallisten_kehityspolkujen_tukeminen_oppilaiden_vuorovaikutussuhteissa.
Viinikainen, Diego 2021: Nuorten aikuisten yliopisto-opiskelijoiden yksinäisyys. Miten yliopisto-opiskelijat määrittelevät omaa yksinäisyyttään ja miten yliopisto-opiskelijoiden yksinäisyyttä voitaisiin vähentää? Pro gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto. Osoitteessa: http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220043.
Välimäki, Vesa 2017: Yksin
yliopistossa. Yliopisto-opiskelijoiden kokema yksinäisyys korkeakouluopiskelun
elämänvaiheessa. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Osoitteessa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805062475.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti