lauantai 26. helmikuuta 2022

RUNOJA

 

Kerrostuu lumi

kuin vaahto oluessa

Molemmat peittää

sen et mua sattuu liikaa

mut ne sulaa pois tieltä

 

-    Johanna

 


Vesipisaroita parvekkeen lasissa.

Sateinen kaupunki ei tunnu vielä kodilta.

Nyt on kuitenkin jo helpompi hengittää

kuin ennen kuuroja.

 

Harmaat pilvet hipovat puiden latvoja verkkaasti

taivaan poikki madellessaan.

Minuutin päästä ne lienevät jo ohittaneen minut ja parvekkeeni.

Katupölyn tuoksu kaikuu kosteassa ilmassa.

 

Ikkunalasi asettaa rajan minun pienen maailmani

ja toisen, vielä tuntemattoman todellisuuden välille.

Nouseekohan Pielisjoen pinta tihkusateesta?

Kaipaankohan minä joskus tähän hetkeen?

 

-          Veera Vuori

 

 

Häpeä

 

Olen heleä, olen kevyttä ja helmeilevä

Haalea, läpinäkyvä, helisevä, häpeä

Hiluja vain jakelen, en enempää halua

olen hiljainen, en väkevä, keveydessä viipyvä

vähäkin hälvenee, häpeä hiljaa ohjailee

haluaisin näkyä, helmiäisenä leijua

olen helmeilevä tuokio, helisevää halua

silti hiljaisuudessa häpeä väkevänä viiltelee.

 

-          Onerva

 


                                        Kuva: Kristiina Janhunen

  

Liikaa

 

Haluaisin, että minun päälleni vuotaisi kaikki

ja se samalla huuhtoisi

ja aaltoilisi

toisi ja veisi mukanaan

Haluaisin, että minun päälleni sataisi kaikki

huuto, kuuntelu, hiljaisuus

liikaa se vaatisi

liikaa se antaisi

vain liikaa olisi

Haluaisin, että minun päälleni paiskattaisiin kaikki

tunne, häpeä, pettymys

rakkaudelta se tuntuisi

rakkaudeksi sen muuttaisin

rakkaudetta en eläisi

Haluaisin, että minun päälleni tihkuisi kaikki

Kipu, ikävä, muistot

sen pisarat kitkerät

antaisin kuivua iholleni

kitkerää on, kun en saa mitään.

 

-          Onerva 

 


Olet liian oikeassa, mutta en halua sitä kohdata

Antaisit minun olla rauhassa art deco

Puheesi rikkoo hiljaisuuden, mutta hiljaisuus rikkoo meidät

Anna valon kulkea rauhassa leikatussa kristallissa

Asiat selkenevät eteisessä, katsomme toistemme ohitse pohjoiseen

Annat meidän muuttua rauhassa aika-avaruudessa

Laitan lähtiessäni uuden rastin tarkistuslistaani:

Tyyliini ei koskaan ole sisältynyt koruttomuutta.

 

-          MC Joukahainen



- Toimittanut Kristiina Janhunen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti