maanantai 8. maaliskuuta 2021

RUNOJA TÄKYLÄISTEN PÖYTÄLAATIKOISTA, OSA III

"En ansaitse sinua.

Olet liian hyvä minulle.

Minä vain loukkaan ja sinä jumaloit.

Kuitenkaan en ole Jumalan veroinen,

en edes kauniin enkelin.

Tuntuu, että hukun näihin paineisiin,

mutta pois pääse en, sillä itseni tähän asetin.

Rakastan sinua ihan liikaa, ja pelkään, että pilaan kaiken.

Miten tulen ikinä ansaitsemaan sinut?

Miksi edes haluat minut?

Sinulla on mahdollisuus parempaan, mutta silti jäät.

Epäröiden, mutta kuitenkin.

Anna minä todistan sinulle:

vielä joku päivä rakastan itseäni niin, että olen rakkautesi arvoinen."


 Toiveikas


Sinä

Sinulla on niin kauniit silmät

Olenko ikinä nähnyt mitään tällaista


Kylkiluusi kumpuilevat kun

valo matkaa sinuun

 

Katso koko ajan minuun

ja muista

 

kaikki ne aiemmat tunteet

kaikkiin muihin

 

kaikki ne katseet

ne sylit

 

katoavat.




Onerva




 

Irti

Käsissäsi pitelet kuivaa silppua

Rutista ne kasaan

Nyrkkiesi sisään

niin että saat miljoona paperihaavaa

Mitä lujemmin puristat

sitä paremmalta tuntuu

Tiedätkö sen tunteen

Kun haluaa väkivalloin takertua

Mutta haluaa myös päästää irti

Tiputa jalkojeni juureen punaista paperia

Nyt sinulla on vain avonaisia haavoja

  

Onerva


Olen jylhä vuori, minun rinteilläni on lunta

Kun lumi sulaa, minun kylkiäni kutittaa

Silloin haluan nauraa ja tanssia

 

Kasvatan kauniita ja karuja puita käsivarsillani

Kun ne pudottavat lehtensä, minä itken

Kun ne kasvavat takaisin, huokailen ihastuksesta

 

Välillä murenen ja isot lohkareet putoilevat

Tippuessaan ne tekevät minuun mustelmia,

jotka parantuvat hitaasti

 

Olen itkenyt paljon ja olen ollut niin yksin

Olen ollut ruhjeilla ja raivonnut

Olen pelännyt ja vihannut

 

Joskus tunnen, kun joku yrittää kiivetä minua pitkin

Kuinka hakku uppoaa lantioni huokoiseen luuhun

Milloin he oppivat?

Ei minua voi valloittaa.


Onerva


Toim. Kristiina Janhunen

Kuvat: Elina Kurttio

 


 

 

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti