Koronavirustilanne on vaikuttanut
monella tapaa varmaan jokaisen opiskelijan arkeen. Luentosaleissa ja
kirjastossa istuminen on vaihtunut kotisohvalla opiskeluun. Tilanteesta
huolimatta kevään aikana on tuttuun tapaan oltu myös opetusharjoitteluissa. Itäkynän
toimitus halusi selvittää, miten koronavirustilanne on vaikuttanut
opetusharjoitteluihin, joten haastattelimme kolmea H3-harjoittelua suorittavaa
täkyläistä.
Miten koronavirustilanne on
vaikuttanut harjoitteluusi?
Anne, n:s vuosikurssi: Lähiopetus muuttui yllättäen
etäopetukseksi ja opettamisen keinoja joutui muuttamaan varsin radikaalisti.
Oppilaiden kohtaaminen ja henkilökohtaisen opastuksen tarjoaminen on rutkasti
vaikeampaa.
Inka, 4. vuosikurssi: Ehkä itsestään selvästi niin,
että harjoittelu toteutetaan nyt etänä. Ehdin pitää muutaman tunnin
lähiopetuksessa, minkä jälkeen saatiin aika äkkiä omaksua uudet
toimintamallit. Työmäärä harjoittelun ulkopuolisissa opinnoissa on lisääntynyt,
mikä luonnollisesti voi vähän heijastua harjoitteluunkin. Lisäksi surettaa se,
että ehdimme tammikuun harjoittelussa kehittää loistavan
harkkaperjantai-perinteen, mutta etäopetuksen alettua ja ennen kaikkea
ravintoloiden sulkeuduttua olemme joutuneet tyytymään kotona syömiseen.
Roosa, 4. vuosikurssi: Pidin kaikki oppituntini etänä.
Myös lähes tulkoon kaikki oppituntien seuraamiset tapahtuivat verkon
välityksellä.
Miten etäharjoittelu käytännössä
eroaa normaalista harjoittelusta? Opetatko kotisohvalta?
Anne: Minulla on pöytäkone, joten
sohvan pohjalle en valitettavasti ole päässyt. Etäopetuksessa ei näe
oppilaita, koska he pitävät yleensä kameran kiinni ja aina on joku, jolla se ei
toimi. Myös keskusteluiden muodostaminen luokan kanssa tuntuu
haasteellisemmalta, sillä oppilaat puhuvat vähemmän kuin normaalissa
luokkahuonetilanteessa pölöttäessään. Toisaalta etäopetus taas
tarjoaa paljon uusia näkökulmia
ja mahdollisuuksia opetuksen toteuttamiseen – ja pullakahvit pystyy juomaan
kesken oppitunnin, kun sammuttaa kameran itsenäisten tehtävien ajaksi!
Inka: Kaikki tapaamiset esimerkiksi
ohjaajan ja aineryhmän kanssa ovat etänä. Minä olen pitänyt oppituntini aivan
normaalisti oppitunnin mittaisina livekokouksina enkä esimerkiksi valmiina
opetusvideoina tai tehtäväpaketteina, joten vuorovaikutus on säilynyt lähes
normaalina aktiivisten oppilaiden ansiosta. Kaipaan kuitenkin hieman hauskoja luokkahuonesattumuksia, vaikka tilannekomiikkaa riittää kyllä
etätunneillakin. Opetan kotisohvalta tai sängystä käsin. En siis nukahda oman
opetukseni aikana, vaan pidän sängyllä hengailusta ihan muuten vain. Näin
tarkennuksena.
Roosa: Toisaalta eroaa tosi paljon,
toisaalta taas ei niinkään. Olen opettanut Haminasta käsin, eli
etäharjoittelussa ei ole ollut mitään väliä, missä päin Suomea elelee. Toisaalta
taas oppitunnit on suunniteltava ja pidettävä aivan normaalisti, silloin kun ne
lukujärjestyksessä oppilailla ovat.
Aiheuttaako etäharjoittelu
enemmän työtä kuin normaalit harjoittelut?
Anne: Koska etäopettaminen on myös
ohjaajille ollut uutta ja hakenut muotoaan, vastaan kyllä, on aiheuttanut
enemmän työtä. Kun toimivat työskentelytavat ja etäopetuksen mahdollisuudet
ovat tulleet paremmin tutuiksi, niin työmääräkin on onneksi hiukan laskenut.
Mutta raskaampaa tämä etäharjoittelu kyllä on, kun sekä tuntien suunnittelu
että pitäminen tapahtuu tietokoneella kököttäessä.
Inka: Etäharjoittelun toteutustavoissa
on melko paljon eroavaisuuksia. Minun kohdallani työmäärä on ehkä hieman
normaalia suurempi, mutta ei kuitenkaan enää niin paljon suurempi kuin
etäopetukseen lyhyellä varoitusajalla siirryttäessä. Silloin päivät venyivät
reilusti yli 12-tuntisiksi. Sanoisinkin ehkä, että jos koko harjoittelu olisi
toteutettu etänä alusta asti, työmäärä olisi ollut suhteellisen sama kuin
normaalistikin.
Roosa: Toisaalta joo, koska itselläni ei
ole käytettävissä oppikirjoja tai mitään muutakaan fyysistä valmista
materiaalia. Olen joutunut tekemään siis kaikki tehtävämonisteet ja muut
materiaalit ihan itse, mihin on kyllä mennyt aikaa.
Mikä on etäharjoittelussa
parasta? Entä mikä ikävintä?
Anne: Parasta on uusiin opetustapoihin
ja erilaisiin sovelluksiin tai alustoihin tutustuminen. Etäharkka on tuonut paljon
uusia näkökulmia opettamiseen. Ikävintä on ollut luopua perinteistä, jotka
tuovat harjoitteluun rentoutta ja arvokasta vertaistukea sekä pientä repäisyä
arjesta. Näillä perinteillä viittaan etenkin #harkkaperjantai'hin, joka on
ollut merkittävä apu ja keventäjä rankan harkkaviikon päätteeksi. Harkkaperjantai
ei ole sama, kun sitä vietetään eri kaupungeissa eri ruoka-annosten äärellä.
Inka: Pidän etäopetusta hyödyllisenä
kokemuksena tulevaa työelämääkin silmällä pitäen. Ikävintä on se, että
opettamisessa parasta on juuri se yhdessäolo, jota ei voi täysin korvata edes
videopuheluilla.
Roosa: Onhan se naurettavan helppoa
siirtyä suunnilleen sängystä oppitunnin pitoon. Tauot pystyy hyödyntämään
helposti esimerkiksi kotitöitä tekemällä tai ulkoiluttamalla koiraa. Ikävintä
on se, ettei oppilaita välttämättä pysty neuvomaan yhtä hyvin ”kädestä pitäen” kuin luokassa. Myös puhuminen yksin tietokoneelle on aika
typerää, etenkin jos ei kuulijoiden naamoja näe. Etäopetus minusta myös
väsyttää ihan eri tavalla kuin kontaktiopetus. Silmät kuivuvat ja peppu puutuu.
Mikä on hauskinta, mitä sinulle
on etäharjoittelussa sattunut?
Anne: Varmaan se, kun koronan takia
kotona pysytellyt taapero on tullut kesken oppitunnin pitämisen vilkuttamaan
kameralle ja höpöttämään innoissaan Pipsa Possusta ja Ryhmä Hausta. Se oli
selvästi oppilaidenkin mielestä hauska kevennys tuntiin.
Inka: Ehkä se, kun poistuin hetkeksi
täyttämään vesilasia ja koiranpentuni oli sillä välin ottanut ohjat käsiinsä.
Reaktioista päätellen koirani opetustuokiosta pidettiin enemmän kuin
lauseenjäsennyksestä.
Roosa: Onhan tässä koettu vaikka mitä.
Hauskaa nyt varmaan oppilaista oli se, kun kerran onnistuin poistumaan itse
paikalta videokokouksesta, kun painoin vahingossa väärää nappia. Oppilaiden
hauskoja kommentteja olisin varmaan kuullut myös ihan kontaktiopetuksessakin.
Kerro paras vinkkisi
harjoittelusta selviytymiseen.
Anne: Tähän on pakko vastata
harkkaperjantai tai jokin sitä vastaava kevennys kaiken keskelle. Vertaistuki
toisilta auskuilta on äärimmäisen tärkeää ja välillä tekee hyvää päästä
lätisemään turhia muiden samassa suossa rämpivien kanssa. Myös materiaalien ja
ideoiden jakaminen on fiksua niin ajankäytön kuin hermojen säästymisen
kannalta. Yhteistyö kannattaa!
Inka: Muista olla itsellesi armollinen.
Jokaisen pitämäsi oppitunnin ei tarvitse olla mestariteos, vaan joskus
riittävän hyväkin voi riittää.
Roosa: Kannattaa luoda oppilaisiin hyvä
yhteys toiminnallisilla tehtävillä ja omalla toiminnalla. Opettaminen on
paljon hauskempaa, kun oppilaat ovat aina mukana ja teillä synkkaa ryhmän
kanssa hyvin. Se kyllä pätee ihan normaalissakin arjessa. Myös tauot pitää
muistaa, taukojumppaa ja muuta. Päivät ovat ainakin itselläni venyneet joskus
jopa 12-tuntisiksi ja koneesta irtautuminen on ollut ajoittain tosi
vaikeaa. Kannattaa opetella irrottautumaan ja rentoutumaan.
Teksti: Kasper Kärkkäinen ja Hanna Hänninen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti