maanantai 11. toukokuuta 2020

KIRJOITTAMINEN ON HANKALAA

Kirjoittaminen on osoittautunut erittäin haastavaksi viime aikoina. Olen tätäkin tekstiä aloittanut jo neljästi alusta ja miettinyt joka kerralla, että ei hemmetti, en minä osaa mitään! Kuitenkin sinnikkäästi jatkan, vaikka välillä huudan koneeni näytölle rumia sanoja ja siihen kyllästyttyäni istun sohvalle apaattisesti tuijottamaan tyhjyyteen.

Tämä teksti ei ole suinkaan ainoa, jonka kanssa olen painiskellut. Esimerkiksi erään kurssin essee on aiheuttanut minulle päänvaivaa jo miltei kuukauden enkä voi sanoa olevani vieläkään edes puolivälissä. Väkisinkin alan vertaamaan itseäni viime kesään, jolloin jaksoin kirjoittaa kandin tutkielmaani lämpimässä kirjastossa koko päivän. Miten minä silloin onnistuin pitämään mielenkiintoani yllä niin monta tuntia? Kyseessä oli kuitenkin kandi eli paljon vaativampi teksti kuin seitsemän sivun essee. Missä on se flow, jonka turvin olen kahdessa päivässä onnistunut kirjoittamaan kirja-analyysin Rouva Bovarysta?

Ehkä tämä johtuu siitä, ettei minulla ole deadlinea, ainakaan tämän kurssin suhteen. Olen selkeästi ihminen, joka tarvitsee painetta ja stressiä saadakseen asioita tehtyä, mikä on aika älytöntä, koska minä myös uuvun ja ahdistun stressistä. Nyt vain ahdistun, mutta en saa siltikään mitään aikaiseksi.

Deadlinen lisäksi kaipaan kirjastoa. Kulkihan ilma siellä todella huonosti ja aina joku puhui naapuripöydässä, mutta asiat tulivat silti enemmän tai vähemmän tehdyksi. Vähintäänkin tuli toimelias olo, kun oli saanut itsensä raahattua hyvissä ajoin yliopistolle. Hyvällä tuurilla Carelian aulasta löysi ystävän ja loppupäivä sujui mukavasti yhdessä opintoja pakoillen. Kun kello oli tarpeeksi paljon, molemmat hakivat levitetyt kurssikirjansa jostain kirjaston nurkasta ja lähtivät yhteistuumin keskustan kahvilaan jatkamaan keskusteluja. Nyt kun haluan pakoilla opintoja, makaan sängyssä ja katson Tiktok-videoita (kyllä, tällaisia hairahduksia se karanteeni teettää). Tiktokin lisäksi myös Yle Areena ja Youtube taitavat olla jähmettyneen luovuuteni taustalla.

Joku nokkela loppupäätelmä olisi ollut hauska kirjoittaa tänne loppuun, mutta kaikki edellisiltana kirjoitetut ”hauskat” jutut tuntuvat tänä aamuna kiusallisilta. Ehkä vaan toivotan kaikille jaksamista loppukeväälle ja menen takaisin Tiktokin ääreen.

Teksti: Jenny Tähtinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti