maanantai 20. helmikuuta 2017

Kilpailuteksti: Homot

Ovikellon kilahdus, pienoinen narina ja askeleet tiskille. Varovainen rykäisy, ja katsekontakti.
”Moi.”
”Kato, moi. Sua ei sit ookkaan näkynyt. Millo sä oikein kävit viimeks?”
”On siitä varmaan jo vuosi. Nähtiinhän me sillo pari kuukautta sitte.”
”Ai nii, joo. Siellä Rosan hautajaisissa.”
”Niin, siellä. Mut en mä sen takia tullut.”
”Ei musta meillä ole mitään muuta yhteistä ku sun siskos, vai siskopuoliko se sulle sit oli?”
”Ihan sisko.”
”Teitä on vaan niin paljon, et ei kaikkia erota toisistaan.”
Hermostunut naurahdus ja sormien nakuttelua pöydän puista pintaa vasten.
”Haluutko sä jotain?”
”Öö, joo.. kahvi, mustana, kiitos.”
”Mä voin varmaan istua seuraks, kun ei täällä tähän aikaan oo ketään.”
”Joo, istu vaan, ei se mua haittaa, päinvastoin.”
Likaiset kädet, tarttumassa kuppiin. Kädet, joiden kynnet oli pureskeltu juureen asti. Toiset kädet, hyvin hoidetut, nostamassa sirosti toista kuppia. Kahdet askeleet kulkemassa pöydän luo, esiin vedettävien tuolien kirskahdukset ja kaksi tumpsahdusta istumisesta.
”Jos sä et halua puhua Rosasta, niin miks sä sit tulit?”
”Koska Rosa sano aina, et sä ymmärtäisit mua… ja et sä osaisit neuvoa.”
”Ehkä osaan, ehkä en. Minkälaisia neuvoja sä tarttet?”
Kurkun rykimistä, hermostunutta liikehdintää ja pikainen pälyily ympärille. Ketään ei ollut paikalla heidän lisäkseen, joten hän huokaisi syvään.
”Kai Rosa sullekin laski leikkiä mun kustannuksella?”
”Ei oikeastaan, enimmäkseen se puhu isästäs, jos perheestään puhui. Mut oon mä varmaan kuullut juttuja.”
”Pojat varmaan nauraa mulle kaikissa mahdollisissa yhteyksissä siitä. Rosa sano jo viis vuotta sitten, et niin on, mut en mä uskonut, mut nyt mun taitaa olla pakko uskoa…”
”Yritätkö sä kakistaa ulos, et luulet olevas homo?”
Äkillinen punastuminen, tärisevät kädet kietoutumassa kupin ympärille suojaa hakien. Välttelevä katse, mutta pieni ja varma nyökkäys.
”Mitä pahaa siinä on, että on homo? Ei sitä kannata salata mitenkään.”
”Mut muut ihmiset ei ymmärrä. Ne vaan pilkkaa ja nauraa mulle, ja kiusaa koulussa.”
”Ei mullakaan ollut helppoa, kun tulin kaapista. Mut se autto, et mulla oli kaks tärkeetä ihmistä, jotka usko muhun ja tuki mua. Niko, mun poikaystävä, ja sun sisko. Niiden luokse mä karkasin, kun isä alko purkamaan pettymystään muutenkin kuin sanoin. Ja oikeestaan, Rosan kautta mä Nikon tapasinkin.”
”Mut nyt, kun sisko kuoli, ei mulla oo ketään. Isälläkin on taas joku uus nainen, mut kyllä se senkin hylkää, kun se kohta pullauttaa ne vauvat ulos.”
”Sit teitä on taas lisää.”
”Niin.”
”Mut mistä sä oot saanut päähäs, et oisit homo?”
Uusi punastus, kun edellinenkään ei ollut vielä häipynyt. Vastaamisen välttelyä kännykän
katsomisessa ja kupista hörppäämisellä. Vaan kärsivällisyys palkittiin.
”Mä oon tainnu ihastua yhteen jätkään.”
”Aha. Tunneko mä sitä? Jos tunnen, niin voin esitellä sut sille.”
”Kyl sä sen varmaan tunnet, mut mun pitää varmaan esitellä ite itteni sille.”
”Okei. Mut mikä saa sut luulemaan, et oisit homo?”
Ihmettelevä katse.
”Miten niin? Eiks se ollut selvää?”
”Ei tietenkään. Ei poikaan ihastuminen tee susta homoa.”
”Mut sähän oot homo.”
”Niin olen. Miten mun seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaa siihen, et sä oisit samanlainen?”
”Miks sä oisit homo, jos mä en ole, kun me molemmat tykätään pojista?”
”Koska mä en tykkää mistään muusta, ja usko pois, mä oon kokeillu ja miettiny tätä monta vuotta.
Ja mitä väliä sillä on, vaikka oisit homo? Ei se muuta sua ihmisenä mitenkään.”
”Muiden ihmisten mielestä se tuntuu muuttavan. Ainakin koulussa.”
”Koulut nyt on täynnä epäkypsiä ihmisiä, jotka ei tiedä, miten erilaisiin ihmisiin pitäis suhtautua. Ei se tietty anna ihmisille lupaa kiusata, mut semmosta nyt vaan tapahtuu.”
”Mut en mä halua, et mua leimataan homoks, jos en sun mielestä kerran ole!”
”En mä sanonut, et sä et vois olla homo, mut varmaahan se ei oo, oli sun ihastus sitten poika tai ei. Maailmassa on kuitenkin enemmänkin lokeroita kuin heterot ja homot.”
”Kyl mä sen tiiän, en mä oo turhaan käynyt koulussa.”
”Koulu ei kyl opeta mitään, ne pimittää suurimman osan tiedosta, jotta nuoret ei alkais kyseenalaistaan itteensä liikaa. Se on niitä säästämiseen liittyviä juttuja, kun niitten ei sit tartte hankkia kaikille itteään ettiville nuorille terapeutteja hoitamaan niiden omakuvaongelmia, kun ei sellasta oikein voida ryhmäterapialla kuitata.”
”Vitun koulu.”
”Älä muuta sano. Mut hei, me suljetaan kohta, haluutko lähtee sit mun kanssa vähän ulos kävelemään? Jos raitis ilma vaikka virkistäis sun ajatuksia.”
”Mut siellä on pakkasta.”
”Nollakeli siellä on, ja mä voin lainata sulle vaatteita, jos meinaat, ettet noissa pärjää siellä. Sä oot vissiin vähän lyhyempi kuin mä, mut eiköhän me jotain sopivaa silti löydetä.”
”No, ok. Jos on pakko.”
”Ei tietenkään oo.”
”Eiku mennään vaan.”
”Sitähän mäkin.”
Tyhjiksi juodut kupit tiskialtaan reunalle, vettä molemmissa. Ähellystä housujen vaihdosta, sillä lainaan otetut olivat hieman liian tiukat. Takkia päälle ja pipot hiusten peitoksi. Naksahdus oven lukitsemisesta. Narskuvat askeleet lumella, ja taakse jäävät jäljet.
”Sun siskohan tais olla pan, jos mie oikein muistan.”
”En mä tiiä, mut ei se kyl tuntunut välittävän, kenen kanssa pani.”
”Joo, ei. Se sen viimeisin oli kyllä melko helppo, ja aikamoinen nössykkä. Kävi oikeestaan vähän sääliks, kun siskos heitti sen ulos.”
”Mihin se siskon maalaus joutu?”
”Se on mun ja Nikon kämpässä, meiän sängyn yläpuolella.”
”Eiks se oo homoille ahdistavaa, et alastoman naisen muotokuva tuijottaa?”
”Ei Niko oo homo. Se tykkää myös tytöistä. Ei, unoha toi. Se tahtoo, et sillä on sängyssä yhtä aikaa sekä tyttö että poika, mut tällä hetkellä se joutuu tyytymään vain muhun.”
Huuruava hengitys takin kauluksen alta. Pimeä ilta, kuun valaisema hohtava hanki peittämässä alleen kaiken tutun ja sulan aikaan niin kauniin. Lumimassan tukahduttama hiljaisuus, vain askeleiden narske pakkasssäässä.
”Sun ei tartte määritellä ittees, jos et halua. Kyllä sä keksit, mikä sä oot, kunhan saat enemmän kokemusta elämästä ja omista tunnoistas. Varsinkin, jos tää on sun eka ihastukses.”
”Ei oo, vaan toka.”
”Oliko sun eka ihastus sit kans poika?”
”Ei, se oli yks tyttö.”
”No ni. Et sä mikään homo ole, vaikka saatat ihastuakin poikiin. Noin nuorena oman sukupuolen edustajaan ihastuminen on ihan normaalia. Mitä sä nyt olit, viistoista?”
”Kuustoista.”
”Melkein kuitenkin.”
”Onks sille, et tykkää molemmista jotain nimikettä?”
”Joo, sillon sä oot bi.”
Narskeen loppuminen, kun ensin toinen ja sitten toinen pysähtyi. Kevyemmät askeleet palasivat ensimmäisen luo. Ylöspäin luotu aneleva katse.
”Voiko mua siitä kiusata, jos mä oon bi?”
Olkapäälle laskettu käsi. Käden päälle laskettu käsi.
”Mä oon ihastunut suhun, Mikael.”
Hämmentynyt hiljaisuus, katseeseen vastaava katse. Toisessa uteliaisuutta, toisessa varmuutta ja epävarmuutta yhtä aikaa. Varmuutta tunteista, mutta epävarmuutta siitä, olisiko kuitenkaan pitänyt kertoa. Matkaa jatkavat kahdet askeleet, kuin yhdestä sopimuksesta samaan aikaan liikkeelle lähtevät.
”Kiitos, et kerroit. Mut kyllähän sä ymmärrät, ettei meidän jutusta vois tulla mitään.”
”Joo, sulla on jo poikaystävä. Ja meillä on liikaa ikäeroa, sua voitais syyttää lapsiin sekaantumisesta, jos alkaisit mun kanssa.”
”Ei, en mä tarkoittanut ihan sitä.”
”No, mitä sitten?!”
”Petri, mä en halua pilata sun elämää sillä, että mä alkaisin sun ekaks seurustelukumppaniks. Varsinkin, koska musta tuntuu, et sä vaan projisoit Rosaan liittyviä tunteistas muhun.”
”Enkä!”
”Petri hei, millo sä huomasit nää tuntees? Ennen vai jälkeen Rosan kuoleman?”
Uusi pysähdys, nyt yhtäaikainen. Kärsivällinen odottaja. Hermostunutta paikallaan tamppaamista, kun ajatukset pyörivät vinhasti päässä.
”Jälkeen.”
”Kuule, pitäiskö sun nyt sit vaan mennä kotiin, ja miettii pari päivää? Tuut sitten uudestaan, niin voidaan puhua asiasta uudestaan. Saisit järjestettyä ajatuksias.”
”Ok. Kai sä oot oikeessa…”
”Hyvä, nähään sit parin päivän päästä.”
Poskelle laskeutuva pikainen suukko.
”Moi.”
Poistuvat hölkkäaskeleet. Paikalleen jäänyt hämmentynyt hiljaisuus ja hitaasti posken peitoksi nouseva käsi, jota alkoi lämmittää ihon alle pakkautuva veri.
Raajoihin hiipivä kylmyys, kun lumisade vihdoin alkoi ja kerrytti valkoista puuteria pipon päälle ja olkapäille.

”No vittu.”

(Teksti: Veera Mikkonen)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti