”Ei elämää tarvitse ymmärtää. Sitä täytyy vain
elää.”
Matt Haigin romaani Keskiyön kirjasto (2020) on teos elämästä ja kuolemasta, toisenlaisista valinnoista, unelmista sekä katumuksesta. 45-vuotias englantilainen romaanikirjailija ja toimittaja tuo esille tässä uusimmassa, lumoavan nerokkaassa romaanissaan melko suuriakin teemoja: miksi katumus oikeastaan on turhaa, kuinka tulevaisuuttaan ei voi ennustaa, ja miten elämä todellisuudessa on tässä ja nyt.
Teoksessa päähenkilö, 35-vuotias Nora Seed, on kyllästynyt elämäänsä – hän on saanut potkut töistä, menettänyt parhaan ystävänsä ja veljensä, sekä hänen rakas kissansa Voltaire jää auton alle. Noran yrittäessä itsemurhaa hän ajautuu elämän ja kuoleman välimaille eli Keskiyön kirjastoon, jossa hänellä on tilaisuus kokeilla kaikkia niitä mahdollisia elämiä, jotka olisi voinut elää tehdessään jonkin valinnan toisin. Oppaanaan kirjastossa Noralla toimii hänen entisen koulunsa kirjastonhoitaja, vanha ja ymmärtäväinen rouva Elm.
Kirjastossa rouva Elm antaa Noralle käteen Katumuksen kirjan, joka on kokonaisuus Noran elämän katumuksen aiheista. Kirjasta käy ilmi päähenkilön surevan muun muassa sitä, ettei pitänyt hauskaa nuorempana, tullut jäätikkötutkijaksi, jäänyt nuoruuden bändiinsä tai kuinka erosi entisestä poikaystävästään. Nyt Noralla on mahdollisuus perua näitä tekoja ja elää vaihtoehtoisia elämiä eri aikoja. Mikäli Nora löytää vaihtoehtoisten elämien joukosta itselleen sopivan, hänellä on mahdollisuus jäädä kyseiseen elämään kuolemaansa saakka.
Haigin
romaani on kokonaisuudessaan hyvin koskettava ja toiverikas saaden syvemmin
pohtimaan omaa elämää sekä sen lukemattomia mahdollisuuksia. Romaanin aikana
päähenkilö kasvaa ihmisenä, huomaa katumuksen kuihduttavan itseään ja löytää
elämänhalunsa uudelleen. Rouva Elmin kaltainen järjen ääni on loistava lisä
teokseen, sillä hänen antamansa neuvot, vertaukset ja joskus varsin suoratkin
kommentit saavat Noran sekä lukijan tajuamaan elämänsä arvon sekä oman roolinsa
siinä. Seikkailut eri puolilla maailmaa sekä mielenkiintoiset vaihtoehtoiset
elämät kuljettavat tarinaa sulavasti ja antavat sille vaihtelevuutta.
Ärsyttäviltä henkilöhahmoilta ei myöskään vältytä, kuten Noran ex-poikaystävä
Dan lukijalle osoittaa.
Suosittelen
teosta kaikille, jotka joskus ovat tunteneet tai tuntevat elämänsä tylsäksi,
turhaksi ja jopa arvottomaksi. Romaaniin voisi suhtautua kuvauksensa
perusteella kliseisenä ja turhankin syvällisenä kokonaisuutena, mutta se on sen
sijaan viihdyttävä ja erilainen. Haigin teoksen uskaltaa sanoa olevan maaginen
pakopaikka arjesta, mutta myös rohkaiseva elämän muuttava potku persuksille –
kunhan sitä vain oppii katsomaan uudesta näkökulmasta.
Teksti: Henna Ehrukainen
Delia
Owens – Suon villi laulu (2020)
Kääntänyt
Maria Lyytinen
Äänikirjana
lukenut Sanna Majuri
Helsinki: WSOY
Delia Owensin esikoisromaani Suon villi laulu on kasvutarina Pohjois-Carolinan marskimaalla asuvasta Kya Clarkista, kouluja käymättömästä ja ypöyksin asuvasta tytöstä, joka myös ”rämelikkana” tunnetaan. Kyan äiti häipyy ja hylkää lapsensa asumaan alkoholisoituneen ja väkivaltaisen isän kanssa, ja pian äidin lähtemisen jälkeen lähtevät vanhemmat sisarukset, lopulta isäkin. Musertava hylkääminen varjostaa Kyan elämää, mutta hän nuoresta iästään huolimatta onnistuu neuvokkaasti pärjäämään yksin marskimaan luonnossa.
Romaanin tapahtumat enteilevät lisää synkkyyttä Kyan elämään, sillä vuonna 1969 tienoon kultapoika Chase Andrews löytyy kuolleena rämeeltä, ja epäilykset tämän murhasta kohdistuvat Kyaan. Niinpä romaani kertoo hänen selviytymis- ja kasvutarinansa lisäksi suorastaan piinaavasta oikeusjutusta. Koska tapahtumia ei esitetä kronologisessa järjestyksessä, lukija pääsee psykologisoimaan Kyan syytettyä osuutta murhaan oikein olan takaa.
Suon
villi laulu on saanut valtavasti kehuja. Romaania on
myyty yli kahdeksan miljoonaa kappaletta, ja se on viettänyt yli sata viikkoa
New York Timesin bestsellereiden listalla. Teosta luonnehditaan koskettavaksi
lukukokemukseksi, jonka ei halua päättyvän. Itse kuuntelin sen äänikirjana Nextory-palvelussa,
vaikka aiemmin vain yhden äänikirjan kuunnelleena 13 tuntia ja 23 minuuttia
kuulosti aluksi piinallisen pitkältä ajalta – lopulta teos hujahti hetkessä!
Tarinana
Suon villi laulu on miellyttävä ja paikoin jännittäväkin, sen kerronta
on sujuvaa ja luontokuvaus kaunista. Voin paljastaa pohtineeni arvosanaa
romaanille usean päivän ajan: antaako kolme vai neljä tähteä viidestä. Nextory-palveluun
annoin romaanille lopulta 3/5 tähteä, vaikka olisin halunnut antaa arvioon
vielä puolikkaan. Neljää tähteä en antanut siksi, että romaanin suorastaan
nerokkaaksi kehuttu loppu ei minuun lopulta kolahtanut. Se pikemmin sipaisi ja
vahvisti lukukokemuksen olleen ehdottomasti kolme ja puoli viidestä. Ehkä olin
kuunnellut liian monta tuntia putkeen ja olin Sanna Majurin miellyttävän äänen
unettama?
Äänikirjat
ovat olleet tervetullut lisä arkeeni. Myönnän, etten kuluta niitä läheskään
päivittäin, mutta on ollut kausia, kun en ole edistynyt kirjastoon ja olen halunnut
välttämättä jotain kirjanjanoa tyydyttämään – tähän tarkoitukseen monien
palvelujen ilmaiset kokeilujaksot ovat soveltuneet mainiosti! Äänikirjat ovat
myös yksi hyvä kokeilu nukahtamisvaikeuksiin, ja omalla kohdallani olen myös
huomannut keskittymiseni parantuneen. Jos nämä sanat eivät vakuuta, niin eivät
kai sitten mitkään!
P.S. Jos romaanin mainittu miljöö ”marskimaa” jäi pohdituttamaan, sitä voisi verrata suoalueeseen. Marskimaat ovat alavia lietemaita, jotka ovat suurimmaksi osaksi veden peitossa – kyllä, tarkistin tämän Googlesta, jotta teidän ei tarvitse teoksen lukemisen tai kuuntelemisen ohessa sitä tehdä.
Teksti: Karoliina Kapanen
![]() |
Kuva: Henna Ehrukainen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti