Antti
Holma: Kaikki elämästä(ni). Otava.
304 s.
Olen kokonaisen viikon ajan selaillut Antti Holman sosiaalista mediaa ja yrittänyt pohtia sopivaa lähestymistapaa hänen uusimpaan teokseensa Kaikki elämästä(ni). Ironista, että olen samanlaisen pulman äärellä kuin teoksen päähenkilökin: deadline häämöttää parin päivän päässä, mutta minkäänlaista järkevää tekstiä ei ole Word-tiedostoon ilmestynyt, ellei satunnaisia havaintoja ajatusvirtani seasta lasketa.
Olen kokonaisen viikon ajan selaillut Antti Holman sosiaalista mediaa ja yrittänyt pohtia sopivaa lähestymistapaa hänen uusimpaan teokseensa Kaikki elämästä(ni). Ironista, että olen samanlaisen pulman äärellä kuin teoksen päähenkilökin: deadline häämöttää parin päivän päässä, mutta minkäänlaista järkevää tekstiä ei ole Word-tiedostoon ilmestynyt, ellei satunnaisia havaintoja ajatusvirtani seasta lasketa.
Antti Holma tuli minulle ensimmäisen kerran tutuksi Putous-sarjan kautta vuonna 2014
hahmollaan Kristiina ”Kissi” Vähä-Hiilari, joka hurmasi aikoinaan ihanalla
olemuksellaan (ja ihan huimilla hauiksillaan!). Holma-fanitukseni alkoi
kuitenkin vasta myöhemmin, kun löysin hänen podcastinsa Auta Antti!, jossa Holma vastasi kuuntelijoiden lähettämiin
kysymyksiin ja ongelmiin esimerkiksi sähköhammasharjojen sopivista
säilytyspaikoista tai kuolemanpelosta. Podcastin kautta löysin myös Radio Sodoman, Sanden ja Suvi-Tuulin
Youtube-videot sekä Instagramin Häpeäralli-stoorin. Tartuin siis innoissani
Holman uusimpaan teokseen, jonka odotin olevan sopivan rentoa ja nauruhermoja
kutkuttavaa lukemista kaiken koulutyön ohella.
Teos alkaa Sonkajärveltä, jonne päähenkilö palaa
muistelemaan lapsuuttaan sekä etsimään seuraavaan teokseensa sopivaa aihetta. Palataan
häpeän alkujuurille, jossa päähenkilön mielen valtaavat muistot kyttäävistä
naapureista, joulupukista sekä jumalasta. Seuraavaksi päähenkilö matkaa
Helsinkiin, jossa hän haaveilee nuorena miehenä Teatterikorkeakouluun pääsystä,
Kansallisteatterissa esiintymisestä sekä ensirakastajan roolista. Kaikki
haaveet toteutuvat, mutta eivät ollenkaan päähenkilön haluamalla tavalla, ja
haaveiden toteutus maksaa kokonaisen sielun saatanalle. Lontoossa vietetään
nuoruuden villiä kesää, mutta päähenkilön palatessa myöhemmin takaisin kaupunki
ei tunnu enää ollenkaan tutulta. Missä on se nostalginen nuoruuden Lontoo,
jossa hän menetti monta neitsyyttä? Viimeinen määränpää on New York, jossa
päähenkilö rakastuu ranskalaiseen harpunsoittajaan.
Myönnän, että olin aluksi pettynyt, kun lukemani
teksti ei naurattanut minua läheskään yhtä paljon kuin olin toivonut. Tosin
sellaista ei ollut missään luvattu, mutta sain silti epämiellyttäviä ja odottamattomia
tunteita, jotka saivat minut pohtimaan, miksi ylipäätään edes pidän Antti
Holmasta. Selvää on se, että Holma osaa olla hauska, jos on
ollenkaan seurannut hänen sketsejään Youtubessa tai Instagramissa. En
kuitenkaan usko, että pelkkä hyvä huumorintaju voisi olla syy hänen suosioonsa.
Muistan esimerkiksi, kuinka hän kuvailee eräässä Auta Antti! ‑jaksossa olevansa melko epämiellyttävä
ihminen mutta osaavansa piilottaa sen muilta ihmisiltä. Samoin teoksen
päähenkilö vaikutti hieman ärsyttävältä persoonalta, joka oli esimerkiksi
kateellinen ihmisille, joilla on lapsuudentraumoja ja jotka täten pystyvät
ammentamaan taiteellista luovuuttaan. Päähenkilö ei myöskään tuntunut olevan
koskaan tyytyväinen saavutuksiinsa, vaan olisi toivonut haaveidensa toteutuvan
jollain muulla tavalla. Hän myös kokee valtavaa häpeää sekä epäonnistumisen
tunteita vertaillessaan itseään muihin ihmisiin. Holma on myös itse puhunut
hyvin avoimesti omista häpeäkokemuksistaan, kuten myöhästymisestään omasta
teatteriesityksestä. Näitä epämiellyttäviä tunteita yhdistää se, että ne ovat
hyvin inhimillisiä tunteita, jotka Holma kirjoittaa hyvin rehellisesti esille.
Mitä enemmän luin teosta, tajusin, että juuri tämä rehellisyys kaikista
tunteista, jopa niistä epämiellyttävistä ja hävettävistä, kiehtoo minua eniten
Holman henkilökuvassa.
Kaikki
elämästä(ni) ei siis lopulta ollut
aivan hirveä pettymys. Elämässä kaikki ei ole aina läheskään ihanaa ja hauskaa,
vaan joskus hävettää aivan hirveästi, kun kaupan kassalla yrittää sanoa ”kiitos”
ja ”kiitti” samaan aikaan ja lopulta suusta pääsee ”kiitto”. Toisinaan on
kateellinen ja ärsyyntynyt läheisen ihmisen menestyksestä, vaikka haluaisikin
olla onnellinen tämän puolesta. Välillä haluaisi vain maata painavan peiton
alla ja unohtaa, että sen peiton ulkopuolella on jotain elämää. Nämä kaikki
ovat hyvin inhimillisiä tunteita, vaikka eivät aina toivottuja, mutta varmasti
jokainen tunnistaa kokeneensa joskus tällaisia tunteita. Niistä vain ei puhuta
kovin usein.
Teos sopii varsinkin Holma-faneille. Sieltä löytyy paljon viittauksia niihin asioihin, joista Holma on puhunut muun muassa podcastissaan, mutta myös saatanan hahmo tuntui hyvin tutulta ja miksei Sanden ja Suvi-Tuulin käymät keskustelutkin. Jos Antti Holma ei ole vielä tuttu, suosittelen tutustumaan hänen teokseensa tai muihin tässäkin tekstissä esiteltyihin ”kulttuurituotteisiin”. Kaikki elämästä(ni) on myös kuvitettu todella kauniisti, ja se on saatavina myös äänikirjana itse kirjailijan lukemana. Jos muuten ei kiinnosta tarttua kirjaan, niin Holma on myös mainostanut teostaan nukahtamislääkkeenä. Hänen ääneensä on kuulemma mukava nukahtaa.
Vielä pieni paljastus tähän loppuun: hävettää niin
hirveästi lähettää tätä tekstiä yhtään minnekään, mutta sellaista se elämä
joskus on.
Teksti ja kuva: Jenny Tähtinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti