”Onks siulla jotain harrastuksii?”

Usein moiseen kysymykseen tuleekin seliteltyä, että
harrastan musiikkihommia ja joogaa. Tulee tavallaan kerrottua ne tekemiset,
jotka kuulostavat oikeilta harrastuksilta ja tuovat lisäarvoa vapaa-ajalleni.
Kun viereen tupsahtaa tyyppi, joka piirtää tai maalaa, alkaa oma elokuvien
katselu yhtäkkiä kuulostaa sohvineen ja sipseineen joltain muulta kuin
harrastukselta. Mieluummin siis totean, että soitan poikkihuilua.
Juurikin tuo elokuvien katsominen tulee yleensä esille
ylimääräisenä puuhailuna, joka kerrotaan vapaa-ajan tyhjiä hetkiä täyttävänä
tekemisenä. Aiheesta saa myös helposti jotain puhuttavaa, koska kyllähän kaikki
katsovat elokuvia. Edes joskus. Oman elämänsä elokuvaharrastajat aloittavat
usein mielellään pidempiä keskusteluja aiheesta, mutta koko yritys voi kuolla
saman tien toisen sanoessa, että katsoi viime viikolla elokuvan, josta ei
kuitenkaan muista mitään. Tai kertoo viime vuonna käyneensä elokuvateatterissa
katsomassa La La Landin ja sitä ennen vuonna 2009 Avatarin.
Me oman elämämme elokuvaharrastajat lähestymme jokainen
elokuvia tavallamme. Minulle elokuvien harrastaminen tarkoittaa sitä, että
tutustun mielelläni tuleviin elokuviin ja selvitän, mistä elokuvassa on kyse,
kuka sen ohjaa, kuka siihen säveltää ja ketä siinä näyttelee. Se tarkoittaa
sitä, että käytän viimeiset roposet elokuvateatteriin, koska siellä pyörii
vuosia odottamani elokuva ja haluan kokea sen nimenomaan teatteriympäristössä.
Se tarkoittaa sitä, että teattereiden uusin tekniikka jännittää. Ja sitä, että
elokuvat analysoidaan pilkkua viilaten viimeiseen hituseen asti niin, että omat
aivot voisivat syttyä spontaanisti tuleen.
Tämä tarve ylianalysoida elokuvia ei ole tietenkään
kaikkien mieleen. Monille elokuvat ovat viihteen muoto, jota on mukava
kuluttaa ajattelematta sitä sen enempää. Minun mielestäni elokuva taas menee
hukkaan, jos sitä ei analysoi. Ja tarkoitan nyt nimenomaan muunkin kuin
näyttelijöiden ulkonäön tai vastanäyttelijöiden kemian analysointia. Tarkoitan
esimerkiksi sitä, kuinka erilaiset kohtaukset on rakennettu erilaisten
kuvakulmien ja muiden asettelujen avulla. Tarkoitan elokuvan musiikin ja
äänimaailman analysointia suhteessa kohtauksiin ja elokuvan aiheeseen.
Tarkoitan juonen kulun ja kiinnostavuuden analysointia ja sitä, kun elokuvasta
löytää epäsuoria vihjeitä ja erilaisia taktisia keinoja, joilla viitataan
johonkin muualle. Tarkoitan hahmojen analysointia monista näkökulmista, kuinka
he kehittyvät ja millä keinoin.
Kävin hiljattain elokuvateatterissa katsomassa elokuvan
First Man. Elämänkerralliset draamaelokuvat eivät useinkaan ole ensimmäinen
valintani, mutta avaruuteen sijoittuvat elokuvat vetävät minua yleisesti
puoleensa. First Man -elokuvassa kuvataankin Neil Armstrongin matka
ensimmäisenä miehenä kuuhun, joten avaruuden voi olettaa olevan elokuvassa
jossain osassa.
"Avaruusaiheinen elokuva" tuonee monelle
ensimmäisenä mieleen Star Warsit, Alienit ja Guardians of the Galaxyt. Itse
pitäisin näitä kuitenkin hyvinä scifipohjaisina toimintapläjäyksinä ja itse
puhuessani "avaruusaiheisista elokuvista" tarkoitan enemmänkin
Interstellarin ja Gravityn kaltaisia scififiilistelyjä, joissa avaruudella on
muutakin merkitystä kuin olemalla se paikka, jossa satutaan sinkoilemaan tällä
kertaa.
Näissä molemmissa ”avaruusaiheisissa elokuvissa” pidetään
huolta siitä, että avaruutta ja sen loppumattomuutta kuvataan monin keinoin.
Molempien elokuvien äänimaailma kuvastaa syvyyttä ja tuntematonta ja
esimerkiksi Interstellarin teemakappaleesta tulee mieleen se tilanne, kun
tuijotat avaruuteen, etkä voi ymmärtää sen kokoa. Gravityssä taas esitetään
avaruuden suuruutta ja tyhjyyttä erittäin matalilla äänillä ja tuodaan
monessakin kohtaa katsojalle tunne siitä, että on vaikea saada henkeä.
First Man keskittyy edetessään nimenomaan siihen, kuinka
historian aikana näiden tiettyjen ihmisten pyrkimys on ollut päästä kuuhun.
Elokuvassa kuvataan paljon sen aikaista arkea jopa hieman retrolla
kuvanlaadulla ja esitetään maltillisesti näyteltynä oikeita historian
tapahtumia. Kuitenkin poiketen näistä muista "avaruusaiheisista
elokuvista" on First Manissa keskitetty kuvaamaan ihmisen avaruuden
rinnalla korostuvan pienuuden sijasta tilannetta itse ohjaamon sisällä.
Elokuvassa kuvataan paljon hahmojen kasvoja ja ohjaamon muita tilanteita jopa
hieman liian läheltä ja painotetaan äänimaailman suhteen hahmojen hengitystä,
erilaisia natinoita ja muita metallin rasituksessa päästämiä ääniä. Näin
katsojalle saadaan aikaan tuo samainen ahdistuksen tunne, joka äärettömän
avaruuden suoralla kuvaamisella myös kehitetään.
Monissa "avaruusaiheisissa elokuvissa" musiikit
ovatkin hyvin leveitä ja tummia painottamaan avaruuden loputtomuutta ja tämän
vastapainona on usein jotain melodista ja lähes mahtipontista kuvaamaan elämän
ihmeellisyyttä. Esimerkiksi elokuvissa Avatar ja Prometheus avaruutta ja
sieltä löytynyttä elämää kuvataan hyvin perinteisesti yhdistämällä tuota
syvyyttä ja mahtipontisuutta, tummuutta ja kirkkaita ääniä, ja vain vokaaleita
laulava naiskuoro painottaa ihmetyksen tunnetta. Elokuvassa Arrival taas
päähenkilön ensikontaktia maapallon ulkopuolisten olentojen kanssa kuvataan
todella matalilla, narisevilla ja viipyilevillä äänillä, jotka yhdistettynä
itse kohtauksen taitavaan asetteluun tekevät tunnelmasta jopa uhkaavan.
First Man-elokuvassa jännityksen laantuessa ja avaruuden
muuttuessa hetkellisesti uhkan sijaan ihmeelliseksi tuntemattomaksi, on
musiikeiksi valikoitunut näistä kaikista esimerkeistä poiketen hyvin melodinen,
hieman melankolinen harpulla esitetty kappale. Kyseisestä kappaleesta voi tulla
jopa mieleen La La Landin tunnetuin biisi City of Stars. Sitten päästäänkin
pohtimaan, että onko First Manin kappalevalinta tehty tietoisesti, vai johtuuko
se vain siitä, että säveltäjä on tehnyt molemmat yllämainitut elokuvat ja
käyttänyt samoja teemoja molemmissa.
No mutta joka tapauksessa. Olit sitten se elokuvan katsoja,
joka kiinnittää huomiota vain Ryan Goslingin ulkonäköön, tai se katsoja, joka
pitää elokuvan jälkeen liian pitkiä monologeja, tai se raukka, joka joutuu
noita monologeja kuuntelemaan, suosittelen joskus elokuvien ylianalysointia.
Sen avulla elokuvakokemukseen tulee aivan uusia sfäärejä ja kun näitä sfäärejä
on edes kerran löytänyt, voi tehdä valintoja oman katselutyylin jatkon suhteen.
Ylianalysointi kun voi olla joko paras tai pahin harrastus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti