torstai 18. joulukuuta 2014

AJATUS MUUTTUVASTA JOULUSTA

Joku voisi äkkipäisesti sanoa, että minä olen joulupuristi tai -natsi. Kyllä, minä pidän siitä, että jouluni sujuu tuttuun tapaan. Niin kuin aina ennenkin, voisivat kuulua avainsanat. Vietän jouluni kotikotona vanhempieni luona. Pidän siitä, että koristeet ovat tutuilla paikoillaan. Tahdon, että meillä on joulukuusi, joka koristellaan aatonaattona (se yksi koristepallo tulee lähelle latvaa, niin kuin aina ennenkin). Tahdon katsoa jouluaattona hetken Joulupukin kuumaa linjaa ja Lumiukon. Minun on hyvin helppo kertoa karkea kaava siitä, miten jouluni menee.

Mutta meneekö minun jouluni niin kuin aina ennenkin? Hetken miettimisen jälkeen on todettava, että ei, ei se mene. Aina on jotain erilaista. Aina on jokin hieman muuttunut edellisistä jouluista. Me vanhenemme. Viime jouluna olin 22-vuotias, nyt 23. Lapsuudessani jouluaattona leikin päivällä, nyt lueskelen ja surffailen netissä. Ennen meillä joulupöydässä istuivat minun lisäkseni veljeni ja vanhempani. Sitten pöytäämme ilmestyi viides ihminen, kun veljeni tyttöystävä liittyi joukkoomme. Pian tuli joulu, jolloin olimme kolmestaan vanhempieni kanssa. Tuli joulu, jolloin myöhästimme ruokailua, jotta isäni pystyi käymään joulupukkina työkaverinsa perheen luona. Nyt tulee joulu, jolloin meitä on pöydän ääressä taas neljä, kun vietämme poikaystäväni kanssa vanhempieni luona ensimmäisen yhteisen joulumme. Joskus tulee ensimmäinen joulu, jota en vietäkään kotikotona äidin ja isän luona.

Minun jouluni on täynnä perinteitä. Ne eivät ole syntyneet pakosta pakottamalla, vaan hyvien muistojen ja hetkien kautta. Perinteet luovat minulla joulumielen, ne tuovat mieleeni kaikki hyvät hetket. Siksi minun jouluni, joka menee niin kuin aina ennenkin, on minulle tärkeä. Muutos kuuluu väistämättä elämään, mutta muistot ja perinteet pysyvät, jos niistä pitää kiinni. Niistä saa pitää kiinni, ja niitä saa muokata. Minä tunnen, että vaikka elämänmeno olisi missä vaiheessa tahansa, joulu on ja pysyy. Siinä on mielestäni jotain rauhoittavaa ja sydäntä lämmittävää.

Toivon ihanaa joulua teille kaikille.

Loppuun liitän sanat lempijoululaulustani, joka tuntuu kertovan minun joulustani:

Candles in the window
Shadows painting the ceiling
Gazing at the fire glow
Feeling that gingerbread feeling

Precious moments, special people
Happy faces, I can see

Somewhere in my memory
Christmas joys all around me
Living in my memory
All of the music, all of the magic
All of the family, home here with me

(John Williams – Somewhere In My Memory)



Teksti: Maarit Hotanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti